Geen daling verkeerdoden Noord-Holland: ook West-Friese N-wegen onder de aandacht

In Noord-Holland is geen sprake van een daling van het aantal verkeersdoden. Hoewel het landelijk gemiddelde daalt, zijn in 2019 en 2020 zevenentachtig mensen overleden. Afgelopen jaar ging het om achtentachtig slachtoffers. Hoewel het aantal dodelijk slachtoffers in West-Friesland ‘meevalt’, vinden er nog altijd veel ongelukken plaats. Zo is er op de N307 sprake van bijna een verdubbeling van het aantal ongelukken en dalen de cijfers op de N194 niet.

Ongelukken op provinciale N-wegen

Linkje naar de kaart

Lange provinciale wegen die door de verschillende gemeenten lopen: West-Friesland kent er veel. De smalle 80-wegen, verraderlijke bochten en kruisingen leiden regelmatig tot ongelukken. Het aantal ongelukken op de provinciale wegen daalt niet of nauwelijks ten opzichte van de voorgaande jaren, blijkt uit opgevraagde cijfers van het aantal ongelukken op de provinciale wegen in West-Friesland.

Zo is er op de N307 zelfs sprake van een stijging in het aantal ongelukken. Waar in 2019 vijfentwintig aanrijdingen plaatsvonden, steeg dit in 2020 naar achtentwintig. Afgelopen jaar zette die stijging door en ging het om zesenveertig ongelukken. Hoewel op sommige wegen een lichte daling lijkt in te zetten, zijn er ook wegen waar deze aantallen toenemen. Dat is soms best complex voor gemeenten. Hoewel de verschillende N-wegen door de West-Friese gemeenten lopen, is de provincie Noord-Holland eigenaar. Wethouder Lydia Groot – Open en Duidelijk Stede Broec: ‘’Het klopt dat we als gemeente weinig te zeggen hebben over N-wegen die door onze gemeente lopen. We zijn wel regelmatig in gesprek met de provincie over de veiligheid en geluidsoverlast.

Volgens de wethouder wordt de gemeente geïnformeerd over indelingen van N-wegen. De meldingen en signalen die zij van inwoners krijgen, worden gedeeld met de Provincie. Lydia: ‘’Als inwoners met klachten rondlopen, moeten ze daarvoor wel bij de Provincie zijn. En als het om onze wegen gaat bij de juiste gemeenten. Het is ook belangrijk, om melding te maken als mensen echt met zorgen rondlopen. Verder is ook de snelheid op de provinciale wegen een factor bij onveilige situaties. Uit meetgegevens, (Viastat Speedprofiles) van februari 2022, blijkt bijvoorbeeld dat 85% van de weggebruikers de max. toegestane snelheid op de N307 met 10 km/u of meer overschrijdt. Aanpassingen om de snelheid van het wegverkeer te verlagen zijn wellicht gewenst. Er vinden regelmatig ongevallen plaats. Dit is natuurlijk zorgelijk.’’<br />

Verantwoording data-visualisatie

*Lang niet alle aanrijdingen worden geregistreerd omdat deze regelmatig onderhands worden afgewikkeld, of via de verzekering (verbond van verzekeraars). Daarnaast is duiding van de cijfers relevant. In 2019 was het verkeer intensiever dan in de thuiswerk-periodes. Ook kunnen verschillende factoren van doorslaggevend belang zijn. Denk aan middelengebruik, snelheid, technische toestand voertuigen. Als een wegdeel opvalt door een verhoogd aanrijdingcijfer, hebben verkeersadviseurs contact met de betreffende wegbeheerder.