Steeds meer meisjes in het jeugdvoetbal

Het aantal meisjes in het jeugdvoetbal blijft groeien.

Onder aanvoer van de succesvolle Oranje Leeuwinnen kent het vrouwenvoetbal een stevige opmars. Steeds meer meisjes uit het KNVB-district West II – waar o.a. Utrecht onder valt – gaan aan het voetballen, en dat zien we terug in de cijfers. Bij leeftijdscategorie O7 tot O13 voetballen in vergelijking met 2016 23,39% meer meisjes.

BRIAN DEWULF

Opvallend: ook na de coronapandemie bleef het aantal meisjes in de jeugdclubs stijgen. In 2022 waren 608 extra meisjes aangesloten in vergelijking met 2019, het jaar voor de lockdown. ‘Er melden zich elk seizoen nieuwe meiden aan. Dat zie je vandaag aan de aantallen bij de oudere meisjesteams als de O15 en O17’, aldus Babette de Lucht, technish coördinator bij Zwaluwen Utrecht 1911, ‘We hebben nu zelf wachtlijsten bij de teams t.e.m. 13 jaar, omdat we nog meer meiden niet aankunnen.’ Het is duidelijk, het vrouwenvoetbal in Nederland heeft de wind in de rug. En dat allemaal terwijl de jongens moeilijker hun weg naar een voetbalclub vinden. In diezelfde tijdspanne (2019-2022) daalde het aantal jongens met 6,66%, en in vergelijking met 2016 is dat zelf een daling van 17,07%.

En zo verkleint de kloof tussen het aantal jongens en meisjes traag, maar gestaag. In 2017 was het aandeel van meisjes in het jeugdvoetbal (regio West II) 10,3%. Dat wil zeggen dat ongeveer één op tien van de voetballers een meisje was. In 2022 steeg het aantal meisjes ten opzichte van jongens naar 14,5%. Als we nog verder teruggaan, naar 2011 (toen 7,4%) is het aandeel meisjes bijna verdubbeld: ‘Ik verwacht wel dat deze stijging zich door gaat zetten, gezien de populariteit van de Oranje Leeuwinnen. De KNVB zet wel meer in op gemengde teams – voor de ontwikkeling – maar tijden zijn veranderd en niet alle meisjes willen nog met jongens spelen’, vertelt de Lucht, ‘En clubs hebben op hun beurt niet zomaar de middelen om al die ploegen en spelers te dragen. De trainers en velden liggen niet voor het oprapen.’ Er lijkt voorlopig geen stop te staan op de evolutie, maar steeds meer meisjes brengt niet alleen voordelen met zich mee. Ze geven de clubs vandaag steeds meer uitdagingen, en het is maar de vraag hoe groot die worden als de huidige evolutie zich blijft doorzetten.