FVD vaakst afwezig bij Haagse gemeenteraad: “Schadelijk voor democratie”

Gemeenteraad Den Haag | Foto: Frank Jansen

Gideon van Meijeren van Forum voor Democratie was het vaakst afwezig bij de gemeenteraadsvergaderingen in Den Haag. Dit blijkt uit onderzoek van SVJ Media naar de aanwezigheid van Haagse raadsleden in 2023. “Schadelijk voor de democratie en het vertrouwen van de kiezer”, noemt journalistiekleider van lokale omroep Den Haag FM Maarten Brakema het.

“Zo weinig als Forum aanwezig is geweest heb ik in al die jaren zelden meegemaakt”, vertelt Brakema. Hij was tien jaar politiek verslaggever bij Omroep West en maakte eind 2023 de overstap naar Den Haag FM waar hij nu nog het politieke radioprogramma Spuigasten presenteert. “Het verschil met de andere partijen is ook enorm.” Alle andere partijen scoorden een aanwezigheid van 90 procent of hoger, waar FVD slechts bij iets meer dan de helft van de vergaderingen aanwezig was.

Daarbij heeft Brakema ook vraagtekens bij de mate van de aanwezigheid van Van Meijeren: “Soms kwam hij alleen om zich aan te melden bij de vergadering en ging dan weer weg, andere keren was hij er alleen bij de stemmingen.” Tijdens het interview zoekt de journalistiekleider snel nog wat extra informatie op de raadsinformatiewebsite van de gemeente: “Ik zie nu dat Van Meijeren nul schriftelijke vragen heeft gesteld in 2023 en maar twee moties heeft ingediend, die beiden zijn verworpen.”

Van Meijeren was in 2023 niet alleen actief in de lokale politiek, ook bezette hij een plek als Statenlid in de Provincie Zuid-Holland en als Kamerlid in de Tweede Kamer. Nog niet gesproken over de nevenactiviteiten. “Het argument dat Forum dan gebruikt voor hun afwezigheid is, ‘wij hebben een andere manier van politiek bedrijven met onze tentakels in de samenleving’, maar daar moet je dan wel wat mee doen door schriftelijke vragen te stellen, moties in te dienen en debatten te voeren.”

Van de 45 zetels in Den Haag bezit Forum voor Democratie er één, Hart voor Den Haag is met negen zetels de grootste partij. Kan de grote afwezigheid dan liggen aan het aantal zetels van FVD? Volgens Brakema is hier geen aanleiding voor: “Er zijn naast Forum nog vier andere partijen met één zetel en drie daarvan zijn bij alle vergaderingen geweest. Alleen de Haagse Stadspartij van Fatima Faïd is er twee keer niet geweest, maar dus achttien keer wél.”

Dat er af en toe een raadslid ontbreekt bij de gemeenteraadsvergadering is niet zo gek volgens Brakema: “Dat snap ik zelfs heel goed”, legt hij uit. “Je kan je als raadslid niet laten vervangen bij de gemeenteraad. En het kan natuurlijk een keer gebeuren dat er dan privé iets speelt waardoor je er niet bij kan zijn.” De afwezigheid van Van Meijeren in 2023 was van een andere orde, “een weggegooide stem”, noemt Brakema het.

Verantwoording
Voor het onderzoek lag de focus op de aanwezigheid van raadsleden in Den Haag bij de gemeenteraadsvergaderingen in 2023, de commissievergaderingen zijn buitenbeschouwing gelaten. Alle gebruikte informatie is terug te vinden op de website van de gemeenteraad. Forum voor Democratie is niet ingegaan op de mogelijkheid om te reageren. Gideon van Meijeren is begin dit jaar vervangen als raadslid door Massimo Etalle. Voor vragen, mail: jeanneau.vanbeurden@student.hu.nl.