Koreaans muzikale wervelwind ook in Nederland

photo by dreamstime

Door: Julia van Hagen

Koreaanse popmuziek, ook wel bekend als K-pop, staat in de lift niet alleen in het buitenland maar ook in Nederland. De meest populaire jongensband uit dit Aziatische land is BTS, afkorting voor Bangtan Sonyeondan. Sinds hun concert in de Amsterdamse Ziggo Dome in oktober 2018, zijn ze niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekwereld.

Tot een paar jaar geleden bleef het k-pop genre nog binnen het Aziatische continent, maar al snel werd het over de oceaan opgemerkt in de Verenigde Staten. Door sociale media en het medium YouTube heeft de muziek zich steeds verder verspreid. De artiesten speelde hier goed op in door tussen het Koreaans door Engelse woorden en zinnen te plaatsen voor herkenning en mogelijkheid tot meezingen. Uit onderzoek van het muziekplatform Spotify wordt duidelijk dat over de hele wereld tussen 2014 en 2020 de populariteit van het luisteren naar Koreaanse pop met meer dan 1800% is gestegen.

Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat BTS de meeste gestreamde is over de hele wereld. Zo zijn zij ook in Nederland het meest populair met de meest gestreamde liedjes in de visualisatie hierboven. De Zuid-Koreaanse groep bestaande uit drie rappers en 4 zangers is in 2013 van de grond gekomen onder leiding van het label Big Hit Entertainment. De heren veroveren niet alleen de harten van de fans met hun zang, maar ook met hun uitmuntende dans capaciteit.

Maar wat maakt de Bangtan boys dan zo bijzonder dat ze over de gehele wereld in de interesse liggen. K-pop- en BTS-fans Lotte van Hagen en Serdem Işıl proberen het uit te leggen. ‘De muziek gaat alle kanten op, van rustige ballads naar uptempo nummers tot elektronische dance hiphop en rap, dit houdt het altijd boeiend en verrassend,’ verteld Lotte. ‘Als ik het voor het zeggen had zou ik BTS een geheel eigen genre geven binnen Koreaanse muziek. Serdem knikt heftig instemmend. ‘Bij Amerikaanse muziek heb ik vaak het gevoel dat het over liefde en liefdesbreuk gaat uitzonderingen terzijde, terwijl BTS heel persoonlijk ingaat op problemen en situaties waarbij je jezelf eraan kan identificeren,’ aldus Serdem. ‘Natuurlijk moet je dan wel de vertaling van de liedjes opzoeken en er echt induiken, maar dat is misschien ook wel de charme dat je wat meer moet doen dan alleen maar luisteren en niet voelen.’

Naast de muziek is er nog een belangrijk punt die nou precies deze band zo groot maakt: de BTS-fan community. Serdem: ‘Ze maken niet alleen muziek, ze maken ook allemaal content die je als fan meeneemt in het leven van de zeven jongens. Je komt heel dichtbij en door hun eerlijkheid en openheid leef je met hen mee. Ze hebben hierdoor een hele community gecreëerd wat denk ik een grote verklaring is van hun aanhoudende succes.’ ‘Zeker weten,’ vult Lotte aan. ‘Je kan goede muziek maken en populair zijn voor een maandje, maar zij weten je veel langer vast te houden door heel veel verschillende soorten filmpjes en content te geven aan de fans.’ Voor de toekomst zijn de twee dames het eens dat deze zeven heren niet snel uit hun succes zullen vallen en ze kunnen niet wachten tot ze weer naar Nederland komen voor een concert.

Verantwoording:

De cijfers zijn opgehaald uit Google Trends. De cijfers geven de zoekinteresse aan over verschillende jaren en maanden. Als iemand op Google BTS of iets wat hiermee gecorreleerd is worden de cijfers bij Google Trends bijgehouden. Met de ruwe data als uitgang zijn de pieken geïdentificeerd door middel van deskresearch samen met de bronnen in het artikel. Om de visualisatie nog interessanter te maken is er een lijstje toegevoegd met de meest gestreamde liedjes van het meest beluisterde muziekplatform van Nederland: Spotify. De data zijn in Localfocus samengesteld tot een lijngrafiek en de grafische onderdelen zijn samengesteld in Adobe Illustrator. Alle rechten van de covers van de albums en singles op de visualisatie zijn voor Hybe lable.