Alwetende astrologie

© Ryan Hutton - Unsplash

Als je een paar jaar geleden aan iemand op een dating app had gevraagd naar zijn of haar sterrenbeeld, dan werd je waarschijnlijk direct geblokkeerd. Tegenwoordig is het helemaal geen rare vraag, zeker niet onder de jongere doelgroep. Hoe moet je anders weten of jouw potentiële relatie een lange levensduur heeft? Astrologie heeft het suffe imago aan de kant geschoven en is de afgelopen jaren uitgegroeid tot populairste ‘religie’. In tijden van crisis zoeken jongeren massaal naar antwoorden in de sterren.

De nieuwe lifestyle voor jongeren

De behoefte aan astrologie is de afgelopen jaren gestegen. Dit komt voornamelijk door de nieuwe generatie, die weinig heeft met traditionele religie, maar wél gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde.  Volgens godsdienstpsycholoog Annemarie Foppen is de stijging in populariteit goed te verklaren: “De coronacrisis geeft veel onzekerheid. Mensen raken ziek of verliezen dierbaren om zich heen. Je ziet dat juist dan mensen op zoek gaan naar iets dat houvast kan geven in je leven. De manier waarop die houvast wordt gezocht, is veranderd. Mensen zijn meer op zichzelf gericht en religieuze gemeenschappen zoals kerken worden kleiner. Maar spiritualiteit en de zoektocht naar betekenis in je leven blijft. Vooral jongeren zoeken het nu alleen bij dingen die wat toegankelijker zijn en niet al te veel verplichtingen hebben, zoals astrologie.”

De cijfers van het CBS liegen er niet om. Meer dan de helft van de Nederlanders is niet gelovig. Gemiddeld 10% van de kerkgangers in Nederland gaat één keer per week naar de kerk toe, dit gebeurt vooral bij de doelgroep 75 jaar en ouder. Doordat het religieuze geloof en zijn gemeenschappen afnemen, zoeken jongeren naar een andere houvast. Op Google Trends is er vanaf 2020 een duidelijke piek te zien als het gaat om het opzoeken van spiritualiteit en deze vervolgt zich in een stijgende lijn. De stijgende lijn is ook te zien op sociale media accounts. Instagram en Tiktok staan vol met grappige memes over het sterrenbeeld Schorpioen, gevolgen van de maanstand van gisterenavond en spirituele quotes. Voor jongeren is het een spirituele lifestyle die houvast biedt in het dagelijks leven.

AstroTV is verleden tijd

Journalist Dorien van Linge merkt op dat door de imagoverandering van astrologie het nu vooral onder de jonge doelgroep populair is. Zij deed onderzoek naar de imagoverandering. De slimme, jongvolwassen en hoogopgeleide vrouwen willen steeds meer over astrologie weten. Astrologie richt zijn pijlen de afgelopen jaren vooral op vrouwen die in een ontwikkelingsfase zitten.

Astrologe Karin van der Vaart zei over de jongvolwassen aantrekkingskracht naar astrologie hierover het volgende: “Het lijkt alsof onze (westerse) maatschappij een beetje is doorgeslagen. De lat ligt ontzettend hoog en we moeten van alles: de perfecte partner, het perfecte gezin, een geweldige vriendenclub, exotische vakanties, een mooi huis… En oh ja, we moeten ook heel erg goed voor onszelf zorgen door regelmatig te sporten, gezond te eten en ons huis op orde te houden. De nadruk ligt daarnaast heel erg op het materiële. We willen iedereen laten zien hoe goed we het hebben en we moeten continu presteren. Daarom hebben we vaak het gevoel “geleefd te worden”. Dit zorgt ervoor dat veel mensen voorbij gaan aan het vinden van een diepere betekenis in het leven. Astrologie is daar voor steeds meer mensen een antwoord op. We gaan op zoek naar zingeving. Vroeger vonden veel mensen dat in religies, maar dat voldoet inmiddels niet meer voor iedereen.”

Veel jongeren besluiten door de lage drempel om te geloven in astrologie. Alsmede door de vele mogelijkheden om je gevoelens te kunnen plaatsen. Er zitten geen regels aan verbonden en draait om een realistische levensstijl. Voor veel jongvolwassenen is het een gemakkelijke stap om houvast te hebben en iets in te geloven. AstroTV heeft plaats gemaakt voor gepersonaliseerde apps, zoals Co-Star en The Pattern. Deze apps worden door miljoenen mensen gebruikt en sturen persoonlijke, dagelijkse updates gebaseerd op je horoscoop, sterrenbeeld en ascendant. Om meer begrip en zingeving uit het dagelijks leven te willen halen, kunnen jongeren ervoor kiezen een diepgaande reading te volgen. Hierin wordt een persoonlijke geboortehoroscoop gemaakt, waarin naar voren komt welke sterrenbeelden, planeten en astrologische huizen betrekking hebben op jouw leven.

Djura Tjoelker noemt zichzelf een intuïtief astroloog. De afgelopen jaren heeft zij aan zelfstudie gedaan door veel boeken en onderzoeken te lezen gericht op astrologie. Na haar zelfstudie is ze begonnen met readings geven, waarbij ze geboortehoroscopen maakt. Hoe verloopt een reading en hoe verwerkt Djura astrologie in haar dagelijks leven? In de podcast aflevering geeft zij antwoord op deze vragen en nog veel meer.

In de podcast is het duidelijk geworden hoeveel aspecten astrologie omvat. Een geboortehoroscoop bevat de meeste van deze aspecten, zoals elk sterrenbeeld, de maanstand en de twaalf huizen. Elk huis is gericht op een bepaalde gebeurtenis of ervaring in het leven, zoals carrière, relaties en zelfprojectie. In dit interactieve huis van de astrologie staat elke kamer voor een huis, gericht op een aspect van het leven. Duik dieper in de astrologie en kom meer te weten over elk huis.

Roos Herselman

Hi! Ik ben Roos Herselman, 22 jaar oud en geboren en getogen in Rotterdam. Ik zit in het laatste jaar van de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.