Stijgende pompprijs zorgt voor nog bewustere keuzes

Via: Pixabay

Steeds meer mensen laten de auto staan en kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, blijkt uit onderzoek van RAI Vereniging. De verkoop van benzine- en dieselauto’s neemt de afgelopen jaren af, doordat mensen bewuster kiezen. Gezondheid, milieu en dit jaar de stijging van de brandstofprijzen, zijn redenen om nog bewuster te worden. De grote profiteur hiervan is de fietsenbranche.

Roerige jaren

De afgelopen jaren waren voor de verkoop van vervoersmiddelen roerig. Door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus gingen veel mensen niet op vakantie en dus besloten zij hun geld aan andere dingen uit te geven. Hierdoor was, tegen de verwachting, 2020 een uitzonderlijk goed jaar voor onder andere de auto- en fietsverkoop. Het jaar daarna daalde deze verkoop flink. Veel mensen waren voorzien van een nieuw voertuig en de coronamaatregelen waren minder prominent dan het jaar ervoor.

Doordat in 2022 de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak, stegen de brandstofprijzen en inflatie flink. Dit heeft ook een hoop effect op de verkoop van vervoersmiddelen. Uit cijfers van AutoWeek blijkt dat de verkoop van bezine- en dieselauto’s dit jaar flink afneemt. Eén van de oorzaken van deze afname is onder andere de stijgende brandstofprijs. Na iedere stijging van de pompprijs, daalde de verkoopcijfers van dit type auto’s in Nederland de volgende maand. De verkoopcijfers zijn, vergeleken met het voorgaande jaar, flink afgenomen. Al met al wordt uit de grafiek duidelijk dat de schommelende brandstofprijs effect heeft op de verkoopcijfers van auto’s.

Vergroot

Grafiek-1-annotaties
Cijfers via: AutoWeek en CBS

Bewustere keuze voor vervoersmiddel

Uit bovenstaande lijndiagram blijkt dat de stijgende pompprijzen ervoor zorgen dat mensen dit jaar nog bewuster kiezen voor hun vervoersmiddel. Volgens Steven van Eijck, RAI Vereniging voorzitter, is dit een goede zaak. “Reizigers zijn zich steeds bewuster van de impact van reizen op hun omgeving, gezondheid en portemonnee. Dit versnelt de transitie naar bewuster keuzegedrag en daarmee naar gezonde mobiliteit.” Uit onderzoek van RAI Vereniging blijkt dat maar liefst 64% van de consumenten de stijgende brandstofkosten als reden ziet om bewuster voor een vervoersmiddel te kiezen. Daarnaast zijn gezondheid en milieu ook belangrijke factoren om de auto te laten staan. De verkoop van auto’s neemt dit jaar dus vooral af wegens de stijgende pompprijzen, maar dit proces is al langer aan de gang.

De stijgende brandstofprijzen zijn dit jaar overigens niet de enige reden van de dalende autoverkoop. “Het chip tekort is ook een grote oorzaak van de dalende autoverkoop. Ik zou niet willen zeggen dat de coronacrisis en inflatie ervoor hoofdzakelijk voor zorgen dat er minder auto’s verkocht worden, maar het kan dit jaar zeker een logische oorzaak zijn. We zien daarnaast dat mensen langer blijven rijden in auto’s”, zegt Jill Conrad als woordvoerder van BOVAG.

Alternatief op brandstof

Het is dus duidelijk dat steeds meer mensen hun auto laten staan of hier langer mee doen. Als alternatief op de auto kiezen steeds meer mensen voor een tweewieler. Uit cijfers van BOVAG blijkt dat elektrische fietsen veruit het meest worden verkocht. Dit merkt Ralph Artz, eigenaar van fietsenwinkel Halfords in Den Helder, ook in zijn winkel. “Mensen hadden tijdens het eerste coronajaar veel geld over. Hierdoor merkte ik dat veel mensen een elektrische fiets aanschaften. Fietsen was namelijk een activiteit die toen wel was toegestaan.”

“Vandaag de dag krijg ik veel mensen in mijn winkel die door de flinke prijsstijgingen besluiten om een fiets aan te schaffen. Mensen laten de auto nu toch iets sneller staan en pakken voor de kleine stukjes de fiets. Dat scheelt op jaarbasis een hoop geld”, vertelt Artz.

Niet alleen in Den Helder wordt er naar alternatieven gezocht. De landelijke verkoopcijfers van tweewielers nemen eveneens toe, terwijl die van auto’s juist in een flinke dip zitten. Bij BOVAG merken ze deze stijging. “De fietsverkoop, en dan zeker ook e-bikes, gaat erg hard dit jaar. Of dat direct een alternatief is op de auto kunnen we echter niet met 100% zekerheid zeggen. Ook elektrische auto’s worden een stuk meer verkocht.  In het eerste half jaar van 2022 lag het aantal nieuw geregistreerde elektrische auto’s 82,9 procent hoger dan in dezelfde periode in 2021”, zegt Jill Conrad namens BOVAG.

Verantwoording data

Voor de verkoopcijfers van auto’s en fietsen heb ik BOVAG en AutoWeek geraadpleegd.

BOVAG is een brancheorganisatie van ruim 8.000 ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. Zij hebben alle jaarcijfers omtrent de verkoop van vervoersmiddelen. Uit de gepubliceerde cijfers door BOVAG zijn alleen de jaarlijkse verkoopcijfers terug te vinden. Hierom heb ik slechts gebruik gemaakt van de fietsverkoopcijfers.

AutoWeek houdt de verkoopcijfers van auto’s jaarlijks bij. Er kan op maandbasis gekeken worden hoeveel auto’s er zijn verkocht. Hierom heb ik deze bron gebruikt voor mijn datavisualisatie.

Voor de cijfers rondom de stijgende brandstofprijzen heb ik een dataset van het CBS geraadpleegd.

Hieruit heb ik slechts de gemiddelde prijzen voor Euro95 genomen. Dit omdat de gemiddelde meeste Nederlanders dit gebruiken als brandstof. Ik heb deze data gebruikt in een visualisatie om aan te tonen dat de stijgende pomprijzen effect hebben op de autoverkoop.

Tot slot heb ik het onderzoek van RAI Vereniging gebruikt.

Zij hebben een onderzoek gedaan over de keuze omtrent vervoersmiddelen. Deze statistieken heb ik gebruikt om mijn verhaal inzichtelijker te maken.