Nederland blijft naar de film gaan, ondanks de opkomst van Netflix

Bron: Pexels

Het aantal bezoekers van bioscopen in Nederland is in de loop der jaren geleidelijk toegenomen, met uitzondering van 2020 tot nu, als gevolg van de corona pandemie. Dit blijkt uit cijfers die zijn uitgebracht door de NVBF (Nederlandse Vereniging Bioscopen en Filmtheaters). In 2018 bereikte het aantal bezoekers een hoogtepunt van 38 miljoen. Het aantal bezoekers in 2022 is nog steeds lager dan in 2019, maar het laat wel een herstel zien ten opzichte van het voorgaande jaar. Het is belangrijk op te merken dat de COVID-19-pandemie een grote impact heeft gehad op de filmindustrie en dat de cijfers mogelijk nog niet terug zijn op het niveau van voor de pandemie. ‘’ Dit komt ook omdat vlak na corona mensen meer behoefte hadden aan sociaal contact. Ze wilde mensen zien en bijkletsen en dan ga je minder snel naar de film.’’, aldus woordvoerder NVBF (Nederlandse Vereniging Bioscopen en Filmtheaters)

Het aantal bezoekers van filmtheaters in Nederland is in de loop der jaren geleidelijk toegenomen, met uitzondering van 2017 toen het aantal bezoekers daalde. In 2016 was het aantal bezoekers van filmtheaters het hoogst, namelijk 5,3 miljoen. Het aantal bezoekers is in 2020 en 2021 sterk gedaald als gevolg van de COVID-19-pandemie. Het is nog niet duidelijk hoe snel het aantal bezoekers zal herstellen na de pandemie. ‘’ Wij verwachtten wel een volledig herstel, maar dit kan gewoon even duren. Je ziet ook al dat er in 2022 een grote stijging zit en dat zal waarschijnlijk nog meer toenemen in 2023.’’, vertelt de woordvoerder van NVBF.

Het aantal abonnees van Netflix in Nederland is de afgelopen jaren gestaag toegenomen. In 2020 en 2021 zijn er geen officiële cijfers bekendgemaakt over het aantal abonnees, maar het is aannemelijk dat dit aantal verder is gestegen gezien de groeiende populariteit van streamingdiensten en het feit dat Netflix nog steeds een van de meest populaire streamingdiensten in Nederland is. De opkomst van streamingdiensten heeft wel geleid tot een verandering in de manier waarop films worden uitgebracht. Vaak hebben de consumenten nu bijna meteen de keuze om de film in de bioscoop te kijken of thuis op de bank.  Maar heeft dit invloed op het aantal bioscoopbezoekers? ‘’Nee, de bioscopen innoveren gewoon mee. Ze gaan steeds meer dingen aanbieden die je thuis niet krijgt, zoals IMAX en 4DX. Deze technologieën bieden een unieke en immersieve kijkervaring die niet kan worden gerepliceerd in de huiselijke omgeving.’’, aldus woordvoerder NVBF.

Kortom, zoals het er nu uitziet hoeven bioscopen zich niet echt zorgen te maken over de opkomst van Netflix en andere streamingdiensten. Er lijkt weer een stijging te zitten in het aantal bioscoopbezoeken na corona. Dit kan wel pas echt vastgesteld worden over een paar jaar, want de stijging is nu nog maar gebaseerd op één jaar. Maar de woordvoerder van de NVBF lijkt positief over de toekomst van de bioscoop. ‘’Echte filmliefhebbers blijven naar de bioscoop gaan, dat diezelfde film snel op een streamingdienst komt te staan hoeft niet uit te maken. De bioscoop geeft een andere ervaring en blijft een uitje.’’, zegt de woordvoerder.

Data verantwoording:

Data over bioscoopbezoeken: In bioscoopmonitors van de NVBF

Gesproken met de woordvoerder van de NVBF, om deze data te onderbouwen. Naam bekend bij de redactie.

Netflix data: Van verschillende artikelen en websites, die de informatie van Netflix zelf hadden ontvangen.