Een weekend naar een festival wordt deze zomer fors duurder

Afbeelding van Pexels via Pixabay

Deze zomer wacht er weer een bomvolle festivalagenda op ons. Dit is een goed vooruitzicht, maar helaas is de evenementensector dit jaar, net zoals de kosten voor levensonderhoud, ook onderhevig aan een forse prijsstijging. De weekendfestivaltickets zijn dit jaar een stuk duurder geworden.

De prijsstijging is volgens de festivals onvermijdelijk gezien de gestegen personeelskosten, brandstofkosten en inflatie. Eric van Eerdenburg, directeur van Lowlands, kondigde in 2022 al aan dat de ticketprijs omhoog zal gaan. Dit jaar moet je 45 euro meer betalen voor een kaartje met campingplek. Zo kom je op 300 euro. Maar niet alleen Lowlands heeft met deze prijsstijging te maken. Festivalgangers moeten diep in hun buidel tasten, want volgens een onderzoek van Festival Fans stijgen de prijzen met gemiddeld 14%. Eerderburg vertelt in de podcast van het festival: “het is gewoon niet anders. De inflatie is op alle fronten bij ons zo toegeslagen.” Ondanks de prijsstijging waren de kaarten van Lowlands binnen enkele minuten uitverkocht.

Willem Westermann, van de Vereniging van Evenementenmakers, vindt de prijsstijging meer dan logisch. De brancheorganisatie voor publieksevenementen heeft het zelfs geadviseerd. Er is volgens Westermann een bizarre kostenontwikkeling. “De kosten van de festivals bestaat uit mankracht en materiaal. Alleen de minimumlonen zijn al met tien procent omhooggegaan”. zegt Westermann. “Daarnaast is de prijs van het materiaal ook flink gestegen.” Hij stelt dat het noodzakelijk is dat het prijskaartje van een weekendticket is gestegen, want op deze manier blijven cultureel ondernemers overeind.

Awakenings, het zomerfestival in Hilvarenbeek, is een uitzondering. Hier betaal je nog steeds dezelfde prijs voor een weekend ticket als vorig jaar. Zwarte Cross is daarentegen weer een uitschieter. Voor een weekend betaal je in 2023 37,5 euro meer, dan in 2022. De prijs is wel gestegen, maar nog steeds relatief goed betaalbaar voor een heel weekendje weg.

Verantwoording: Festival Fans houdt al jaren alle festivals in Nederland in de gaten. Ze hebben de prijzen van weekend tickets van alle voorgaande jaren op de site staan. Deze heb ik naast elkaar gezet zodat de de prijsstijging goed te zien is. Het gaat hier dus alleen om weekendtickets.