WK Voetbal Nederland- VS trekt meer kijkers dan de NBA Finale

Op het WK in Qatar bereikte Nederland de laatste 16, waarin het een wedstrijd speelde tegen Amerika. In de voorbeschouwing rond deze wedstrijd werd Amerika neergezet als het nieuwe beloofde voetballand. Het niveau van de Amerikaanse competitie is omhooggegaan en daarnaast spelen er veel Amerikaanse voetballers in Europa. Is Amerika het nieuwe beloofde voetballand en word het steeds populairder?

Om goed te kunnen peilen of voetbal de afgelopen 10 jaar populairder is geworden, hebben we gekeken naar de kijkcijfers van de finale van de grotere sporten in Amerika. De kijkcijfers zijn geïndexeerd (d.w.z dat cijfers van het jaar 2012 op 100 zijn gesteld, om een cijfermatig beeld te geven van de ontwikkeling in de tijd). Dat heeft het volgende resultaat opgeleverd:

In het staafdiagram zie je overduidelijk dat er de afgelopen tien jaar steeds meer naar het voetbal werd gekeken door de Amerikanen. Het is in vergelijking met 10 jaar geleden met maar liefst 87,5% gestegen. Dat is een enorme groei die het voetbal heeft doorgemaakt. Dat er steeds meer Amerikanen naar het voetbal hebben gekeken laat de onderstaande grafiek duidelijk zien:

Naar de WK voetbal wedstrijd Nederland- VS hebben dus meer Amerikanen gekeken dan naar de NBA finale. Als je de cijfers van het voetbal naast de super bowl zet, dan is er een groot verschil en zie je ook overduidelijk dat Superbowl nog steeds de aller grootste sport is in Amerika. Ook zie je een groot verschil tussen de ijshockey finale en de wedstrijd Nederland-VS, dat dus wil zeggen dat er bijna 3x zoveel Amerikanen naar Nederland- VS hebben gekeken in vergelijking met de ijshockey finale.

‘De afgelopen jaren is voetbal in Amerika steeds populairder geworden, omdat er ook steeds meer goeie Amerikaanse voetballers zijn. en ook omdat er regelmatig grote voetballers naar Amerika komen om daar te gaan voetballen. Dat heeft enorm bijgedragen aan het niveau en de populariteit van het voetbal. Je ziet het ook overal terugkomen in het land want ook bij het college voetbal merk je dat de stadions tegenwoordig ook bomvol zitten. en dat het nationale elftal steeds verder komt tijdens het WK voetbal.’ aldus Sem Plezier die twee jaar heeft gevoetbald bij Miami Dutch Lions FC.

remy Libbenga

Mijn naam is Remy Libbenga en ben 23 jaar. Mijn interesse zit in de sportjournalistiek. En daarnaast heb ik een sportopleiding afgerond. Ik hou ervan om diepgaande verhalen te maken in de sport. En op dit moment ben ik sportverslaggever bij LAV en Assistent Redactie bij NOS Sport