Vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd binnen de house en techno scene

Vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd binnen de house en techno scene

Beeld: Geesje Blokhuis

Datavisualisatie

De wereld van elektronische muziek, met name de techno- en house genres, heeft de afgelopen decennia een enorme groei doorgemaakt. Ondanks het succes van deze opbloeiende scene blijft er ook binnen deze sector een onontkomelijk probleem bestaan: de nog altijd niet gelijkwaardige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen binnen de house en techno scene.

Deze ongelijkheid is zichtbaar in de line-ups van evenementen (zoals te zien in de hieronder getoonde datavisualisatie van het Utrechtse elektronische muziekfestival Soenda Outdoor). Ook is de ongelijkheid terug te zien in de studio’s en in de media-aandacht die vrouwelijke DJ’s krijgen in vergelijking met hun mannelijke collega’s.

Het belang van een toename van vrouwelijke DJ’s in de techno- en housemuzieksector kan niet worden onderschat. Niet alleen vanuit een puur rechtvaardig perspectief is het essentieel dat vrouwen gelijke kansen krijgen om hun talent en passie voor muziek te uiten en te delen. Ook brengt diversiteit nieuwe perspectieven en creatieve invalshoeken met zich mee. Vrouwen brengen unieke stijlen en verhalen naar de draaitafels, waardoor muzikale landschappen in deze genres zich kunnen ontwikkelen en vernieuwen. Door meer vrouwen aan te moedigen om deel te nemen aan deze sector, kunnen er frisse, innovatieve en vernieuwende geluiden worden ontdekt. 

Daarnaast fungeren vrouwelijke DJ’s als rolmodellen voor andere jonge vrouwen die hun carrière willen maken in de muziekwereld. Als ze zien dat vrouwen net zo succesvol kunnen zijn als mannen in deze branche, worden ze meer aangemoedigd om hun passie te volgen en hun talent te ontwikkelen.

Jasper Coens is organisator van onder andere het festival Soenda en is zich bewust van de zorgen over de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de elektronische muziekindustrie. Zoals in de datavisualisatie te zien vertolkt dit zich ook op zijn festival. “We hechten veel waarde aan diversiteit en inclusie en begrijpen dat er ruimte is voor verbetering. We zijn vastbesloten om stappen te ondernemen om meer gelijkheid te bevorderen. We willen dat onze line-ups een weerspiegeling zijn van de diverse talenten die er zijn binnen het genre en zullen nauw samenwerken met boekingsagenten en artiesten om dit doel te bereiken. Het is voor ons belangrijk dat Soenda een muziekfestival wordt met een meer diverse en gelijkwaardige line-up in de toekomst. Dit is wat ons betreft ook van toepassing op de gehele elektronische muziekscene.” Aldus Jasper. 

Data Verantwoording 

Voor het dataonderzoek heb ik handmatig alle artiesten van de line-up van de afgelopen drie edities (2019, 2022 en 2023) van Soenda in Excel genoteerd. Vervolgens ben ik per artiest het gender op gaan zoeken en heb ik dit gecatoriseerd in; man, vrouw, anders. De categorie anders is niet te zien in mijn visualisatie aangezien niemand van de artiesten daaronder viel. Nadat ik per editie alle artiesten van de line-up op gender had gecategoriseerd ben ik het om gaan rekenen naar percentages. De gegevens van de drie edities in percentages heb ik geëxporteerd naar Flourish. Met dit programma heb ik verder mijn datavisualisatie verduidelijkt en de vormgeving aangepast naar de huisstijl van Soenda. Ik heb voor het festival Soenda Outdoor gekozen omdat het bekendstaat om zijn diverse line-up met grote namen van internationale en nationale DJ’s binnen de techno en housemuziek. Het festival biedt een verzorgde en kwalitatieve selectie van relevante artiesten binnen het tech house genre. Hierdoor was het naar mijn mening een goede afspiegeling van een algeheel representatief beeld van de scene. 

Het Excel bestand van mijn dataonderzoek: 

Data_line-up_SOENDA_Outdoor_Geesje_Blokhuis

Over de auteur