Na pieken, komt dalen

Na pieken, komt dalen

Grafiek 1: samenhang prodcentuele verandering internetverkopen en zoekvolume "thuiswerken".

Door de maatregelen die genomen werden om de coronacrisis enigszins onder controle te krijgen, waren veel werknemers genoodzaakt thuis te gaan werken. Het zorgde voor een enorme groei in online-verkopen. Zoals te zien in de bovenstaande grafiek, volgt de groei van verkoop via webwinkels, ongeveer hetzelfde verloop als het zoekvolume van “Thuiswerken” via één van de grootste webwinkels van Nederland: bol.com. Volgens ondernemer Jorn Kooistra is dit zeker niet puur toeval.

De blauwe staafgrafieken geven het zoekvolume van “thuiswerken” aan. Pas in het vierde kwartaal van 2020, toen corona dus al ongeveer een jaar aan de gang was, heeft dit echt een boost gekregen. Volgens Kooistra gingen thuiswerkproducten vooral in februari, maart en april dit jaar erg hard. Hij heeft hier zelf op ingespeeld door te starten met het verkopen van meubels en kantooraccessoires zoals muismatten, laptopstands en bureaustoelwieltjes. Kooistra geeft aan dat hij merkt dat facturen vaker opgevraagd worden door werkgevers, vooral bij thuiswerkproducten. “Er waren best een aantal bedrijven die hun werknemers een bepaald budget gaven om kantoorartikelen te kopen voor thuis. Ze gaven hun werknemers dan bijvoorbeeld duizend euro, om daarmee thuis een ergonomische werkplek te maken,” legt hij uit. Wat hem het meeste opvalt is de absurde bedragen die mensen wilden betalen voor producten die voor corona amper verkocht werden. Met enige verontwaardiging, maar toch tevredenheid vertelt hij: “Op het hoogtepunt vroeg ik voor een product vijf keer de normale vraagprijs en het werd alsnog veel beter verkocht dan voor corona.”

Zoals in de grafiek duidelijk te zien is, zet er sinds dit jaar weer een daling door. De grote piek begint zijn tol te eisen. Waar corona voor ondernemers zoals Kooistra enorm veel winsten met zich mee bracht, ligt de verkoop van veel producten nu op zijn gat. “De thuiswerkproducten kregen in dit jaar februari, maart, april ook een boost, toen gingen die heel hard. Bepaalde producten gaan totaal niet meer hard, die verkopen eigenlijk bijna niet meer. Het is bij sommigen zelfs minder dan wat het voor corona was.”

Niet alleen Kooistra merkt dat de piek over is en plaats maakt voor een forse daling. Consumenten beginnen meer terughoudend te worden, door de prijsstijging van veel producten. De hogere prijs voor energie en gas, zorgt niet alleen dat de producten duurder worden, maar huishoudens houden ook minder geld over in de maand. Daarnaast is de vraag naar thuiswerpproducten meer bevredigd. Werknemers hebben nu over het algemeen hun thuiskantoor geïnstalleerd en grote aankopen hiervoor zijn niet meer nodig. Kooistra geloofd dat de trend van thuiswerken wel blijft doorzetten. “Ik verwacht dat thuiswerken ook na de coronacrisis populair gaat blijven, omdat ze er nu achter zijn gekomen dat dat best een goed systeem is,” vertelt hij.

 

DATAVERANTWOORDING
De grafiek van het zoekvolume van het woord “Thuiswerken” is uitgegaan van cijfers die Bol.com vrijgeeft aan ondernemers. Dit betekent het aantal keer dat het woord “Thuiswerken” is opgezocht binnen de webwinkel bol.com. Er is geen rekening gehouden met het aantal producten dat daadwerkelijk verkocht is of het zoekvolume van dit woord op andere webwinkels.

De tweede grafiek geeft een verandering weer van de procentuele verandering van de omzet van postorderbedrijven en webwinkels. De data die hiervoor gebruikt is, is afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek .

Over de auteur