Een vliegervaring op de rails

Een vliegervaring op de rails

De Thalys en de Eurostar naast elkaar op station Amsterdam CS.

Er wordt steeds meer aan gedaan om treinen volwaardig te laten concurreren met de luchtvaart op afstanden binnen Europa. De eerste grote veranderingen zijn zichtbaar door snellere treinen, nieuwe internationale bestemmingen en de comeback van de slaaptrein. Maar terwijl de treinsector zich afzet tegen de luchtvaart, moet ze niet vergeten er nog zoveel mogelijk van te leren en te kopiëren.

Comfort is naast duurzaamheid voor veel reizigers een belangrijke reden om de trein te verkiezen boven het vliegtuig. Helaas wordt de extra beenruimte, het niet van tevoren hoeven melden en het aankomen in het hart van Europese steden vaak teniet gedaan door een totaal gebrek aan service voor de treinreiziger.

Als welwillende treinreiziger word je, ook volgens de Europese rekenkamer, geconfronteerd met gebrekkige reisinformatie, een ingewikkeld boekingsproces, onbetrouwbare dienstregelingen, verre van frequent rijdende treinen en lage snelheden op veel verbindingen. Concreet betekent dit dat je na veel uitzoekwerk veel geld betaalt, voor internationale verbindingen waarbij je meermaals moet overstappen.

Maar zelfs als je alle obstakels vooraf hebben overwonnen, ben je er nog niet. Eenmaal begonnen aan je treinreis houd je je hart vast dat er zich geen vertragingen of uitvallende treinen voordoen. Als dat gebeurt sta je er namelijk helemaal alleen voor. Het treinpersoneel informeert je gebrekkig over je opties, noodzakelijke overnachtingen worden niet vergoed en het geld wat je terugkrijgt na veel bureaucratisch gedoe is een schamel deel van je ticket.

Naast alle technische verbeteringen om internationaal treinreizen aantrekkelijker te maken, moet er daarom fors worden geïnvesteerd in een betere service voor de treinreiziger. Een belangrijke stap daarbij is de lancering van een overkoepelende site voor het boeken van treintickets, vergelijkbaar met vliegtickets.nl. Dat maakt het boekingsproces vooraf veel gemakkelijker en sneller. Daarnaast wordt het met alle boekingsinformatie op een plek veel gemakkelijker om bij het missen van een overstap je tickets over te boeken. Mits de klantenservice hun houding ook veranderen, zal dit bijdragen aan de trein als vervoersmiddel waar de reiziger op één staat.

De enige internationale verbindingen die tot nu toe hun potentieel eruit halen zijn de Thalys en de Eurostar. In reistijd verslaan de treinen hier het vliegtuig al. Juist bij deze verbindingen ontkom je niet aan de gelijkenissen met de service uit de luchtvaartsector. Voor vertrek is er de optie om te wachten in exclusieve lounges, er staan stewards klaar om uw plek in de trein te wijzen, er zijn stopcontacten, onderweg is er eten beschikbaar en bij aankomst kan een taxi van de treindienst u naar de exacte plaats van bestemming brengen. Dat daar bij de Eurostar vooraf voor de volledige vliegervaring dan ook een bagage en paspoortcontrole bij hoort nemen we maar op de koop toe.

Over de auteur

Ties Wijnen

19 jaar oud en tweedejaars student journalistiek. De onderwerpen die ik interessant vind zijn politiek, criminaliteit, geschiedenis, media en sport. Ik ben altijd opzoek naar bijzondere, bizarre, persoonlijke verhalen waar ik dieper in kan duiken. Ideeën? -> ties.wijnen@student.hu.nl