3FM keert terug met glazen huis

OOG EN AL –  Radiozender “3FM” haalt, aankomende december, geld op, met hun jaarlijkse kerstactie, Serious Request. Dit jaar zullen zij zich inzetten voor Stichting het Vergeten kind. Een jonge non-profit organisatie in west-utrecht. Dit maakte zowel 3FM, als de stichting, dinsdagmorgen bekend tijdens de live-uitzending van de radiozender.

Glazenhuis

De kerstactie van radiozender 3FM Serious Request, vindt al sinds 2004 bijna jaarlijks plaats. Een aantal DJ’s van de zender sluiten zich voor een vier dagen op in een glazen huis om zo geld op te halen voor stichting het Vergeten Kind. Voorgaande edities zette zij zich in voor het Rode kruis, een grote non-profit organisatie die zich vooral bezighoudt met rampen buiten Nederland. Vorig jaar en ook dit jaar hebben zij gekozen om voor een ander goed doel te kiezen. In 2021 was dit, ook weer een grote speler op de goede doelen markt, het Wereld Natuur Fonds. “In 2021 hebben wij voor het eerst sinds een lange tijd gekozen voor een ander doel dan het Rode kruis. (Wereld Natuur Fonds) Wij mistte hierbij een kloppend hart. Het was voor de DJ’s erg moeilijk om zich in te leven en de noodzaak duidelijk te maken. Bij het Vergeten Kind voelde we meteen dat hart en wistten we dat het goed zat.” aldus zenderbaas Menno de Boer.

Het Vergeten Kind

Het Vergeten Kind is een kleine non-profit organisatie die zich inzet voor kwetsbare kinderen in Nederland. “Als we denken aan kwetsbare kinderen, wordt er al snel gedacht aan kinderen in derdewereldlanden, terwijl er in Nederland ook 100.000 kinderen zijn die opgroeien in gezinnen met heftige problemen. Soms zo ernstig dat ze niet meer thuis kunnen wonen.”, vertelt Daphne Schreuder, werkzaam bij Het Vergeten Kind.

In Nederland verkeren zich honderdduizend kinderen in een situatie waarin zijn niet veilig hebben (kunnen) opgroeien. Zij komen vaak uit een multiprobleem gezin waar bijvoorbeeld verslaving of geldproblemen spelen. Door deze kinderen uit een moeilijke situatie te halen en ze veel aandacht en liefde te geven probeert het Vergeten Kind een lichtpuntje te zijn. Wijnand Speelman is een van de DJ’s die dinsdagochtend bekendgemaakt heeft welk goed doel gekozen is voor de 2022 editie. Volgens Wijnand is de bewustwording die zal ontstaan een onderdeel waarom het volgens hem het juiste doel is.  “Ik wist zelf niet dat er naar schatting 100.00 kinderen zijn die niet de aandacht krijgen die ze verdienen en bovenal nodig hebben.” vertelt Wijnand. “Ik gun iedereen een jeugd zoals ik hem ervaren heb: vol liefde en aandacht. Als dat dus niet vanzelfsprekend is voor sommige kinderen in Nederland, dan doe ik een oproep aan iedereen voor wie, dat net als bij mij wel het geval was, om te helpen waar ze kunnen.”

Kleine organisatie

In vergelijking met het Rode kruis, waar 3FM zich voorgaande jaren voor inzette, is het Vergeten kind een kleine organisatie. Het vergeten kind zet zich in voor de kinderen in Nederland. Zij strijden voor langdurige verbetering in de jeugdzorg en halen daarnaast kinderen direct uit de situatie door middel van vakanties en dagjes uit. “We weten dat het veranderen van het systeem iets is van de lange adem.” vertelt Margot de Boer, directeur van stichting het Vergeten kind. “Daarom is het zo belangrijk om de kinderen die er NU mee te maken hebben, even uit de moeilijke tijd te halen en ze iets te geven waar ze met een glimlach naar terug kunnen kijken”. Op dit moment organiseert het Vergeten kind het hele jaar door vakanties en weekenden, uitjes en activiteiten. Met het geld dat 3FM met serious request ophaalt willen zij nog meer kinderen en jongeren de kans geven hier gebruik van te maken.

Proces en locatie

In december mag Amersfoort plaats gaan maken voor de grote kerstactie. In “De nieuwe stad” zal 3FM hun vernieuwde Glazen Huis gaan plaatsen. “Vorig jaar zijn we hier met ontzettend veel liefde en plezier ontvangen. Om die reden hebben we er voor gekozen om ook dit jaar weer gebruik te maken van de gastvrijheid van de stad.” vertelt Menno de Boer in een van de presentatie voorafgaand aan de landelijke bekendmaking.

De locatie was maar een klein onderdeel van het proces. Voor “serious request” is sinds afgelopen mei een groot traject van start gegaan. “In het voorjaar hebben we meegedaan aan een pitch om het goede doel te worden van Serious Request 2022. Na een spannende afvalrace hoorden we afgelopen mei dat Het Vergeten Kind was overgebleven! Echt supertof en heel eervol. Dit is toch de allermooiste goede doelen-actie van ons land”, aldus Daphne Schreuder

Annemara de Vos

Annemara is een gepassioneerd verhalen verteller. Ze is al een aantal jaar bezig in de audio/visuele sector en hoopt door de opleiding journalistiek mooie documentaires te kunnen maken. Maatschappelijke thema's die de meeste mensen ontwijken, zijn juist de onderwerpen die Annemara aan het licht wilt brengen.