We moeten onze spullen meer gaan waarderen

‘Waardeer het, repareer het’ luidt de slogan van de nieuwe campagne van Stichting Ideële Reclame (SIRE). Wekelijks wordt in Nederland bijna 10,9 miljoen kilo aan elektrische apparaten en textiel weggegooid. Veel te veel als het aan SIRE ligt. Maar wat hoopt de stichting met deze campagne te bereiken? Redacteur Veerle Boekestein gaat in gesprek met Lucy van der Helm, de directeur van SIRE.

(Eerder gepubliceerd op YouNews)

Stichting Ideële Reclame wil met behulp van campagnes maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengen. SIRE wil mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken, lastige zaken bespreekbaar maken en mensen in beweging krijgen. “Dit doen we met twee campagnes per jaar, over onderwerpen die wellicht een beetje uit het oog verloren zijn”, vertelt Lucy van der Helm.

Met de campagne ‘waardeer het, repareer het’ hoopt SIRE de mensen bewust te maken van het feit dat veel producten met een kleine reparatie vaak nog lang mee kunnen. “Nieuwkoop lijkt tegenwoordig de norm en er is veel aandacht voor recyclen, maar repareren komt daar nog voor”, legt Van der Helm uit. Omdat laten repareren vaak duur is en zelf doen voor veel mensen te moeilijk, werkt SIRE nauw samen met Repair Cafés.

Repair Cafés zitten verspreid door heel Nederland en helpen je kosteloos met het repareren van datgene wat je wilt laten repareren. Of het nou gaat om een koffiezetapparaat, een stofzuiger of een koffer, overal wordt naar gekeken. Dit gebeurt allemaal op vrijwillige basis. Uiteindelijk hoopt SIRE dat de campagne mensen een steuntje in de rug geeft om toch eens te kijken of spullen gerepareerd kunnen worden.