Het Stadsklooster organiseert voor het eerst een ligconcert

Glas in lood ramen in het Stadsklooster. Foto: Loekie Pruijn

Tekst: Loekie Pruijn

Lombok- Stichting Stadsklooster Utrecht, een buurtinitiatief in Lombok, organiseert aankomende zaterdag 1 oktober 2022 voor het eerst een ligconcert. Het ligconcert draait om lekker te ontspannen en om even te ontsnappen uit de dagelijkse sleur.

Afgelopen zomer heeft een groep muzikanten, tijdens een festival, voor het eerst het ligconcert geïntroduceerd. Op het festival waren ze een groot succes, daarom hebben Diederik van der Laag en zijn mede muzikanten besloten het ligconcert te verplaatst naar Utrecht. Aankomende zaterdag is het dan zover: het eerst ligconcert in Utrecht West. Het ligconcert wordt gegeven in het Stadsklooster, de plek om verschillende culturen bij elkaar te brengen en nieuwe evenementen uit te proberen.

Pak je kussen, deken en pyjama er maar bij, hoe comfortabeler, hoe beter. Ontspanning, dat is dan ook het doel van de avond. Dit door middel van rustige muziek en woorden. Waar kan dit beter dan bij het Stadsklooster waar het draait om cultuur, creativiteit en zingevende momenten. In 2018 is het Stadklooster veranderd van christelijke kerk naar een culturele ontmoetingsplek. Doordat het gebouw een monument is, is het nog steeds in dezelfde staat als voor heen.

Hugo de Haas van Dorsser, Cedric Vermue en Levina Aviya hebben het ligconcert samen met Diederik bedacht, uitgewerkt en gecomponeerd. Ik sprak Diederik: ‘Als je zo ligt, dan wordt je veel ontvankelijker voor wat er om je heen gebeurd. Alsof je een blinddoek om doet. Het is een hele bijzondere gebeurtenis. Voor muzikant en publiek.’ Hij spreekt vol passie over het evenement. ‘We houden alle vier van improvisatie performances, voor een gedeelte het echt doen met wat je terugkrijgt uit het publiek.’ Dat is dan ook wat er gaat gebeuren aankomende zaterdag in het Stadsklooster.

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.