Van maandag 22 mei tot en met zondag 28 mei gaan we met z’n allen de uitdaging aan om zo min mogelijk afval weg te gooien. Ook verschillende winkels en instanties in Utrecht-west gaan deze belangrijke uitdaging aan. ‘De pers’, een kleine supermarkt aan de Kanaalstraat in Lombok, probeert ook zijn steentje bij te dragen aan het verminderen van de hoeveelheden afval. Oskar Zhans, medewerker van de in lombok gelegen supermarkt, wist meer te vertellen over de week tegen afval. Daarnaast verteld hij wat zijn winkel voor de strijd tegen het afval kan betekenen.
Wat betekend de week tegen het afval voor u en jullie als winkel?
“Ik als persoon vind het erg belangrijk dat we er met zijn allen voor zorgen dat de wereld een mooie plek blijft. Mede door het verminderen van de hoeveelheid afval zouden we hier voor kunnen zorgen. Onze winkel probeert er door kleine aanpassing voor te zorgen dat er minder afval wordt weggegooid en er verspilling wordt tegengegaan. Door ‘de week tegen afval’ te houden, worden mensen zich er in mijn ogen meer bewust van dat er nog veel te veel onnodig afval wordt geproduceerd. Zo’n week als deze week zorgt ervoor dat mensen weer even ‘op de feiten gedrukt worden’. Als we doorgaan op de manier hoe het nu gebeurd zal dat niet goed zijn voor de wereld, dat gaat mij aan mijn hart”
Wat doen jullie als winkel voor het verminderen van afval?
“Wij bieden de klanten bij verschillende producten de mogelijkheid aan, hervulbare verpakkingen te gebruiken. Door het gebruiken van de hervulbare verpakkingen zorgen wij ervoor dat de klant niet bij elk nieuw gekocht product een nieuwe verpakking hoeft aan te schaffen. In onze winkel is het mogelijk om nootjes uit de apparaten te halen. Door het gebruik van deze automaten kunnen mensen hun eigen portie bepalen. Door het bepalen van een eigen portie loopt de klant een stuk minder risico om thuis nootjes weg te hoeven gooien. Op deze manier zorgen wij niet alleen dat er minder verpakkingsmateriaal wordt weggegooid, maar wordt er ook nog eens voedselverspilling tegengegaan. Twee vliegen in een klap zou je kunnen zeggen.”
Hoe zorgen jullie er als winkel voor dat mensen weten dat deze optie tot afvalvermindering bestaat?
“Aangezien wij een kleine winkel zijn gaat het vooral door mond op mond reclame. Enthousiaste klanten vertellen het binnen hun eigen kringen, waardoor er voor ons meer klanten zullen verschijnen. Speciaal voor de week tegen afval hebben wij een kleine poster op het raam hangen, waarop te zien is dat onze winkel meedoet aan het verminderen van afval. Daarnaast zijn wij als ‘bulkwinkel’ te vinden op de website van ‘het zero waste project’. Vooral in zo’n week als deze merk je dat er een aantal mensen naar onze winkel komen om de optie tot afvalvermindering te gebruiken.”
Werken de veranderingen in jullie winkel voor het verminderen van afval?
“Wij zijn een kleine winkel, dus op grote schaal zal er qua afvalvermindering niet veel veranderen. Wel weten we dat elke stap tot afvalvermindering er een in de goede richting is. We merken dat bepaalde mensen, die gebruik van onze afvalverminderings opties, enthousiast zijn. Dat zijn de mensen waar je het uiteindelijk voor doet. Wel zien we dat veel mensen vooral naar deze winkel komen om geld te besparen en niet perse om het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsafval. Voor ons als winkel maakt de intentie van de klant niet zozeer uit, de positieve effecten blijven hetzelfde.”