Park Oog in Al: voor en door buurtbewoners

Foto: Sem Gelissen

Oog in Al – In Park Oog in Al wordt aanstaande zaterdagochtend 15 oktober 2022 een snoei- en schoonmaakdag georganiseerd door Stichting Park Oog in Al. Op deze ochtend zal er een groep vrijwilligers aan de slag gaan met het onderhouden van het park en de dierenweide.

Een mooie combinatie van zowel groen als oranje zijn overheersend wanneer je in oktober door Park Oog in Al loopt. De geasfalteerde paden beginnen langzaam al gevuld te worden met de eerste herfstbladeren die van de bomen vallen. Er heerst een bepaalde rust in het park. De enige geluiden die boven je gedachten uitkomen zijn de geluiden van de dieren die het park al enige tijd ‘thuis’ mogen noemen. Vogels die je vanuit de bomen toezingen, een reiger die opeens op een klein grasveld naast het water landt en de hertjes en pauwen die vredig op de dierenweide leven. Park Oog in Al is een stukje mooie natuur op steenworp afstand van het drukke stadsleven. Zo een stuk natuur moet natuurlijk wel onderhouden worden en daarom gaan op zaterdag 15 oktober 2022 een aantal vrijwilligers druk aan de slag met snoeien, harken en schoffelen. De paden worden weer vrij gemaakt en er zullen vrijwilligers door het park lopen gewapend met vuilniszakken en grijpers om overige rotzooi op te ruimen. ‘Een goed onderhouden park is niet alleen een groene oase in de stad, het is ook een toevluchtsoord voor mens en natuur, en een symbool van gemeenschapszin en respect voor onze leefomgeving.’, aldus Ger van de Ven van ‘stichting park Oog in Al’.

In januari 2013 is Stichting Park Oog in Al opgericht. Er is momenteel een bestuur bestaande uit 6 personen. De stichting heeft een aantal verschillende doelstellingen: Het in stand houden en bevorderen van de monumentale, culturele, landschappelijke en ecologische waarde van het park, waaronder de dierenweide. Het bevorderen van een verantwoord en optimaal beheer en gebruik van alle in Park Oog in Al en omgeving aanwezige flora en fauna. Het behartigen in de ruimste zin van de belangen van de bewoners, omwonenden en andere belanghebbenden, op het gebied van woon- en leefomstandigheden in de omgeving van Park Oog in Al en het verrichten van alle verdere handelingen.

‘Het is mooi dat er vrijwilligers zijn die hun handen uit de mouwen willen steken om dit park te onderhouden. Als park bezoeker is dat namelijk niet iets waar je altijd bij stil staat en al snel voor lief kan worden genomen.’ Aldus Sam, student Biologie aan de Universiteit Utrecht. ‘Het park lijkt in goede handen te zijn en biedt ook in de wat koudere maanden nog genoeg plezier aan de omwonenden.’

Toen de gemeente Utrecht de dierenweide wou sluiten vonden heel veel buurtbewoners dit erg spijtig, de vrijwilligers zijn toen gaan kijken naar eventuele oplossingen om de dierenweide te behouden. De stichting kwam toen met het idee om zelf de dieren te gaan verzorgen en onderhoud aan het park en de dierenweide in eigen handen te nemen. De gemeente Utrecht geeft de stichting echter wel geld waarmee het park van onderhoud kan worden voorzien.  De snoei- en schoonmaakdagen worden meerdere malen per jaar georganiseerd en vrijwilligers kunnen zich aanmelden om te komen helpen. In het park zelf hangen op verschillende plekken flyers waar oproepen worden gedaan aan parkbezoekers om zich aan te melden, maar ook op de site van Park Oog in Al worden berichten geplaatst. De vrijwilligers worden tevens ook voorzien van koffie en thee.

Tekst: Sem Gelissen

Audio: Jarinke Ringel

Sem Gelissen

Mijn naam is Sem Gelissen. Ik ben geboren en getogen in het prachtige Limburg, maar momenteel woonachtig in Utrecht. Ik ben zeer breed geïnteresseerd, en daarom kunnen jullie een hoop verschillende onderwerpen van mij verwachten. Ik hoop dat mensen kennis opdoen door middel van mijn producties.