Voorstelling Zandhonger in het kindertheater Lombok

Voorstelling Firma Kluit, Zandhonger. Door: Loekie Pruijn

Tekst: Loekie Pruijn

Lombok- Woensdag 12 oktober is het dan zover, bij het kindertheater Lombok kan je de voorstelling Zandhonger bekijken. Eens per maand is er een voorstelling in het kindertheater, een gebouw met veel kleur in Lombok. Deze maand komt Firma Kluit langs met een verhaal over een kind dat van de zee houdt.

Aan de Makassarstraat in Lombok staat een kleurrijk beschilderd gebouw. Het kindertheater Lombok. Van binnen heeft het net zoveel kleur als van buiten. Je ziet op de vloer nog de sporen van wat vroeger een gymzaal is geweest. De vrijwilligers van het theater hebben de ruimte opgevrolijkt met slingers en lichtjes. Wachtend totdat de voorstelling begint zijn er voor de kinderen kleurplaten en potloden neergelegd. Deze maand presenteert Firma Kluit de voorstelling Zandhonger, een One Woman Show over een kind dat graag wil varen. De voorstelling is voor kinderen tussen de 3 en 7 jaar. Woensdag 12 oktober is het dan zover. Er worden twee voorstellingen gegeven, de eerste om is om 11.00 voor de jongste kinderen, de tweede voorstelling is om 15.00 voor de kinderen die al naar de basisschool gaan. Tijdens de show van 11:00 zijn er 10 kinderen aanwezig, een groep van de peuterspeelzaal heeft afgezegd. Hierdoor is het heel persoonlijk en klein. De actrice kijkt iedereen aan en dat komt goed binnen. Het kindertheater is een organisatie die 100% uit vrijwilligers bestaat. Sinds 2005 bieden ze diverse voorstellingen voor kinderen vanaf 2 jaar. Voor en na elke voorstelling is er een mogelijkheid om koffie, thee of een glaasje limo te drinken.

Deze maand is Firma Kluit op bezoek in het kindertheater. Firma Kluit is een collectief dat voorstellingen bedenkt en produceert. Marije Uijtdehaage, schrijver bij Firma Kluit: ‘Vanuit tekst en beeld beginnen wij met een idee. Daarnaast maken we zelf de installaties op locatie’. Het doel van Firma Kluit is dat jong en oud anders gaat kijken naar de wereld. Voorin zit er een meisje gebiologeerd naar de voorstelling te kijken terwijl achterin de zaal een jongentje van dezelfde leeftijd zijn concentratie al een tijdje geleden verloren is. De aandacht van dit jonge publiek vasthouden is best lastig. ‘We hebben heel veel getest. Laura, de actrice, kan improviseren door harder te praten of de muziek harder te zetten. Dit helpt met het terughalen van die concentratie’ zegt Marije.

Het verhaal
Zandhonger is een poëtische voorstelling. De voorstelling gaat over een meisje dat een vis op zee ziet en de vis achterna wil. Dan vindt ze een schuit. Hoewel mama heeft gezegd dat ze niet weg mag, is de schuit toch wel heel aantrekkelijk. Ze stapt samen met haar pop op de schuit en vaart weg, de zee op, naar de ‘pingeldwarrels’ en ‘zeekletsers’. Na lang zoeken, allerlei avonturen en emotionele momenten, komt het meisje erachter dat ze het toch leuker vindt op het vaste land.

Ouders
Ouders gaan met hun kind mee naar de voorstelling. Voor volwassenen is de voorstelling alles behalve saai. Je leert de wereld en gedachtegang van het kind beter begrijpen. De actrice praat veel met haar handen en vertelt alles wat ze denkt en ziet. Quirine Reilink, moeder van Lauren, gaat elke maand met haar dochtertje naar het kindertheater. ‘De voorstellingen hebben diverse invalshoeken, zijn heel leerzaam en leuk.’ Reilink vindt het belangrijk dat haar dochtertje dit mee krijgt. ‘Het creatieve vind ik belangrijk, dat ze gaat nadenken over de verschillende boodschappen die erachter zitten, maar ook dat ze helemaal op kan gaan in een voorstelling, dat ze haar fantasie kan ontwikkelen’. Een beetje moe, maar met een twinkel in haar ogen vertelt Lauren dat ze het superleuk vond. Alle kinderen en ouders lopen na afloop zichtbaar tevreden en voldaan naar buiten.

Audio gemaakt door: Lieke Dogger

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.