Stichtse Vecht

Zorgen bij leerlingen RSG Broklede over slagingspercentages

De middelbare school Broklede in Breukelen presteerde opvallend minder het afgelopen jaar. Waar zij als school in eerdere jaren vaak rond het landelijk gemiddelde slagingspercentage zat, of zelfs daarboven, heeft deze trend het afgelopen jaar zijn doorgang duidelijk niet gevonden. Dit leidt tot zorgen bij de leerlingen, zo ook bij Bastiaan Waldram (6vwo) en Oliver van der Lugt (5havo). Cijfers van CBS, Statline en RSG Broklede.

Explainer: Strategie Zonnevelden voor Stichtse Vecht uitgelegd

De gemeente Stichtse Vecht heeft de Strategie Zonnevelden aangekondigd met daarin de plannen van de gemeente om te voldoen aan het klimaatakkoord. Hierbij komt een kansenkaart kijken. Waarom zijn er locaties aangewezen voor zonnevelden in de gemeente Stichtse Vecht, en hoe willen ze deze strategie gaan realiseren? Verslaggevers Rolán Bouzas Wensing & Laysa Kokkeel hebben het tot in detail voor jullie uitgezocht!

Partij voor de Vrijheid (PVV) wint in Maarssen met 6434 stemmen: vertrouwen begint echter af te nemen

In een verrassende wending heeft de Partij voor de Vrijheid (PVV) nationaal de meeste stemmen weten te behalen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen in november 2023. Ook in gemeente Stichtse Vecht kreeg de PVV de meeste stemmen. Van de 49.695 kiesgerechtigden, ging meer dan 80 procent van de inwoners uit de gemeente met hun stempas naar verschillende stembureaus. Zo stemde uiteindelijk meer dan 22 procent van de kiesgerechtigde in Stichtse Vecht op de PVV. Dit blijkt uit cijfers van de Kiesraad.

Het aantal uitgeleende boeken in Stichtse Vecht stijgt

Nationale bibliotheken hebben 39.794 duizend boeken uitgeleend in 2021. In 2022 was dit 53.281 duizend boeken. In Stichtse Vecht en De Ronde Venen zijn samen 311.533 boeken uitgeleend in 2021. In 2022 waren dit er 398.903. De bibliotheken hebben meerdere programma’s om het lezen te stimuleren. De bibliotheek AVV bestaat uit de bibliotheken van De Ronde Venen en Stichtse Vecht.

Helft minder leerlingen leidt tot hogere cijfers

Uit gegevens van Statline blijkt dat het aantal leerlingen dat speciaal onderwijs volgt in Stichtse Vecht, significant lager is dan het gemiddelde in vergelijking met vergelijkbare gemeenten en provincies. Stichtse Vecht telt de helft minder leerlingen dan gemiddeld wat erg opvallend is. De Kristal, school voor speciaal basisonderwijs is dan ook de enige school in de gemeente die de leerlingen kan ondersteunen. Maar directeur Beppie Vendrik is ervan overtuigd; deze lage aantallen zorgen voor hogere cijfers bij haar leerlingen.

De jaarlijkse paastraditie van MHV Maarssen: ‘Je doet het met en voor elkaar, waarbij plezier voorop staat’

De jaarlijkse Molenloop, die georganiseerd wordt door MHV Maarssen, is al van oudsher een traditie op tweede paasdag. Ook dit jaar organiseert de hockeyclub weer de loop, maar deze keer niet alleen voor leden van de club. Vriendjes en vriendinnetjes van de jeugdleden die niet op hockey zitten mogen nu ook meelopen. Corette Beentjes (43), voorzitter MHV Maarssen: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen op verschillende manieren bewegen, zoals bijvoorbeeld hockeyen of hardlopen. Op deze manier proberen wij kinderen samen te krijgen en een andere leuke manier van sport te laten beoefenen’.

Murat Isik: hoofdpersoon in eigen verhaal

Na het Libris Literatuurprijs winnende boek ‘wees onzichtbaar’ is nu, zes jaar later, het vervolg daarop uitgekomen. Schrijver Murat Isik maakt in beide boeken gebruik van zijn alter ego, Metin Mutlu. De boeken zijn fictief, maar bevatten veel overeenkomsten met het leven van de auteur. Met ‘In de mist van Golden Gate Park’ heeft Murat Isik een nieuw werk aan zijn schrijversoeuvre kunnen toevoegen. Hij vertelt hierover tijdens zijn lezing bij Studio Idee in Loenen

Bezig met laden