‘Knowledge, believe, action’

Adel Regal bij Plan Einstein Foto: Adel Regal

LOMBOK- Adel Regal is een paar jaar geleden naar Nederland gekomen vanuit Egypte. Nu wonende in Lombok probeert hij zijn bedrijf Eco Marina vanuit daar weer op te bouwen. Adel richt zich op het milieu met zijn bedrijf, maar daarnaast ook voor andere nieuwkomers in Nederland.

“Ik ben geboren in Egypte in Suez, door de oorlog tussen Egypte en Israël moesten wij toen ik heel jong was verhuizen naar Caïro. Ik ben onderdeel van een groot gezin van twaalf en de jongste. Ik ben gaan studeren aan de Helwan Universiteit Caïro en daar heb ik mijn bachelor gehaald in Scheikunde, daarna mijn master en doctoraat in marine ecologie.

Later ben ik naar Japan gegaan, hier heb ik ook gestudeerd. Ik heb hier mijn post-doctor in ecologie, marine en bio science-water treatment gehaald. Japan omdat ik het altijd al een interessant land vindt. Ook heb je hier een geweldig ecosysteem. Struiken of bomen, die mangrove heten. Ze groeien in zeewater en ze groeien onder andere in Japan, Indonesië en Mexico. In Egypte hebben we twee soorten mangrove, maar die staan op uitsterven door de klimaatverandering. In Japan heb ik meegedaan aan onderzoek naar hoe we Mangrove kunnen beschermen tegen de klimaatverandering. Niet alleen voor Egypte, maar ook voor andere delen op de wereld.  Mangrove is erg belangrijk voor zeedieren, maar ook voor vogels en dieren op het land. Wanneer je mangrove plant valt het onder beschermd natuurgebied, hierdoor houd je een goede waterkwaliteit en een schoon ecosysteem voor de dieren.”

“Terug in Egypte heb ik meerdere functies gehad met betrekking op het milieu. Ik ben vijftien jaar professor en consultant geweest bij een groot onderzoeksinstituut. Het ging daar over grote vraagstukken zoals assessments voor fabrieken of rederijen. Hielden ze zich aan de milieuregels? Of als een bedrijf ergens een chemische installatie wilde neerzetten, wat zou daarvan dan de impact zijn op het milieu? En dan niet alleen wat de financiën betreft, maar juist letterlijk: ondervindt het milieu daar schade aan en is dat te voorkomen?”

“In 2021 heb ik mijn eigen bedrijf opgestart Eco Marina- Environmental consultancy in Egypte. Het leven in Egypte werd erg lastig in deze periode voor mij en ik heb de keus gemaakt om toen naar Nederland te gaan. Dit ging niet heel makkelijk, ik heb veel landen moeten zien voordat ik eindelijk in Nederland was. In mijn bedrijf bied ik advies of trainingen aan op het gebied van milieu. Mijn klanten kunnen overheden zijn, bedrijven of stichtingen. Sinds ik in Nederland ben werk ik ook voor van Oord, civiele techniek. Hier zit ik in team gericht op het milieu. We hebben een team voor koraalrif, een team voor zeegras, waterkwaliteit en ga zo maar door. Hier houd ik toezicht op.”

“In het begin vond ik het erg lastig in Nederland. Het kostte mij veel tijd om het Nederlandse Systeem te begrijpen, met name de belastingen en regelgevingen. Gelukkig heb ik veel hulp hierbij gekregen, zoals bij Plan Einstein een vrijwilligersorganisatie voor nieuwkomers. Dit zit in Oog in Al. Hier kan je om hulp vragen bij ja eigenlijk alles. Ook hier geef ik les over het milieu, de klimaatverandering en praktische zaken zoals afval. Als ik iets wil zeggen is het altijd: Knowledge, believe, action. Weten, geloven, doen. Zo werkt het met het milieu en alles in je leven, lees je in en los het op.”

In de video vertelt Adel verder over Plan Einstein en wat zij betekenen voor Utrecht-West.