Eindelijk plannen om de Atoomweg aan te pakken

LAGE WEIDE – Veel verkeer. Grote en lange vrachtwagen combinaties met te weinig ruimte. Maar voornamelijk een hele onveilige situatie, dit de huidige staat van het verkeer op bedrijventerrein Lage Weide.  Er zijn de afgelopen jaren al meerdere en soms zelfs fatale verkeersongelukken geweest. Nog geen jaar geleden werd een jonge vrouw van 18 aangereden door een vrachtauto en overleed aan de gevolgen van dit ongeluk. Er zijn nu plannen om eindelijk wat te doen aan de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van dit bedrijventerrein.

Onhoudbare situatie

Een drukke weg met auto’s, bestelbussen, scooters, fietsers en enorme vrachtwagen combinaties. Het is duidelijk: dit is een gevaarlijke plek. Waar slechts een kwestie van tijd is voor nodig is, tot het weer fout zal gaan. Het fietspad op de Niels Bhorweg houdt opgegeven moment op waardoor de fietsers noodgedwongen op de rijbaan moeten, tussen de vrachtwagens en auto’s. Een man van middelbare leeftijd propt zijn fiets tussen het verkeer en kan maar net uitwijken voor een vrachtwagen die rechts wilt afslaan. “Ik moet toch op een manier naar mijn werk zien te komen”, zucht hij. “Ik zou graag willen zien dat er een apart fietspad komt waar de fietsers zich niet meer tussen het verkeer hoeven te begeven.”

Nieuwe plannen

En dat lijkt er inderdaad dus te komen. Op woensdag 21 september vond er een bijeenkomst plaatst tussen de ondernemers en vastgoedeigenaren vanuit het gebied de Lage Weide om een plan te maken voor veiliger verkeer. Voor het parkmanagement Lage Weide stonden er een paar punten centraal: Ze wilden ervoor zorgen dat er ruimte blijft op de weg voor de groei die bij dit gebied wordt verwacht te komende jaren, de oversteekbaarheid van de Atoomweg, meer fietsers die veilig kunnen fietsen door dit gebied.

Parkmanagement Lage Weide zat ook in die vergadering, zij weten wat er speelt op het bedrijventerrein. Zij hebben ook al een eerder project gehad, om de veiligheid van werknemers te borgen. Namelijk: de A2 alliantie. Want dat is een samenwerking van de bedrijven op dit bedrijventerrein. Wij doen samen met deze bedrijven om de drie jaar een scan onder de werknemers, door het invullen van deze scan krijgen ze een idee waar de werknemers in dit gebied vandaan komen voor hun werk en welk vervoersmiddel ze dan pakken. Vervolgens kan goedopweg, een samenwerking van de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort. Samen met Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur, hier aan de knoppen draaien. Zo kunnen zij zien dat 10% van alle medewerkers van het bedrijventerrein, die binnen een straal van 10 kilometer wonen en met de auto naar werk gaan. Als die 10% nou op de fiets naar werk zou gaan. Wat voor effect heeft dat op bijvoorbeeld het milieu en de verkeersveiligheid.

Langs de kant van de Niels Bohrweg zitten Dick Van der Lee samen en zijn collega in de pauze een sigaretje te roken. “Ze rijden hier gewoon veel te hard”, zegt hij, terwijl hij naar de langsrazende vrachtwagens wijst. Dick werkt al 33 jaar bij het distributiecentrum aan de Niels Bohrweg en heeft het gebied de afgelopen jaren zien veranderen, “het is de laatste jaren steeds drukker geworden en je ziet hier ook echt dat het gevaarlijker is geworden”, zegt hij terwijl hij naar een lantaarnpaal een stukje verderop in de straat wijst. Bij de lantaarnpaal staan bloemetjes, kaarsjes, bloemen en een hockeystick. Dit is de plek waar een jonge vrouw vorig jaar is overleden door een noodlottig ongeval in deze straat. De vrouw werd door een bestelbus geschept en werd nog naar het ziekenhuis gebracht maar hulp mocht helaas niet meer baten. Dick hoopt zelf ook dat het veiliger wordt in dit gebied, “Ik ga zelf altijd naar werk op de brommer en ik moet regelmatig uitwijken om ervoor te zorgen dat ik niet zelf onder een vrachtwagen kom te liggen”.

Tekst door: Gyano Zijderveld

Audio door: Sil Kwaspen

Sil Kwaspen

Hallo, mijn naam is Sil Kwaspen, ik ben 23 jaar en woon in 's-Hertogenbosch. Als startend journalist ben ik tijdens het maken van mijn producties actief bezig om alles zo interessant mogelijk te maken. Ik schrijf graag in verhalende vorm en laat mijn bronnen en het beeld juist het woord doen. Bij kleine gebeurtenissen duik ik graag in de diepte en bij moeilijk te begrijpen onderwerpen probeer ik alles behapbaar te maken. Saai nieuws is ook nieuws en als het belangrijk is dan moet het interessant genoeg zijn om te lezen.