SvJ media

Selecteer Pagina

Hoe Instagram ons leven en de journalistiek binnensloop

door | 17 05 2023, 13:05

Illustratie: Pepijn van der Putten 

Weet jij nog de eerste keer dat je Instagram opende? Het was voor mij 30 september 2012 en mijn opa vierde zijn verjaardag in de tuin. Ik maakte een foto van hem, met een verjaardagsborrel voor zijn neus, en swipete verschillende filters over en weer tot het tuinfeest er nog zonniger uitzag. Ik kreeg welgeteld 2 likes. Op dat moment had ik nog geen idee van de potentie van dit platform.

Nu, bijna 11 jaar later, is Instagram veel meer dan een app om mijn slechte fotokunsten te verbloemen en te delen. Ik volg oude en nieuwe vrienden, nieuwsmedia uit binnen- en buitenland en de beste meme-accounts (heb je bijvoorbeeld BEF al ontdekt?). Ik kan eindeloos blijven hangen in grappige reels en klik veel te vaak op perfect afgestemde reclames in mijn tijdlijn.

Een paar jaar geleden mocht ik deze Instagram-fascinatie ook voor mijn werk inzetten. Een jaar lang werd ik verantwoordelijk voor de social media strategie van het NU.nl. Social media is bijna een levensader voor een belangrijke doelgroep van media; jongeren. Bijna 60% van de jongeren tussen 20-29 jaar openen dagelijks Instagram. Het is daarom de perfecte plek voor nieuwsmedia om juist met deze groep het nieuws met te delen.

Met de kennis en ervaring van NU.nl op zak werd ik dit jaar gevraagd de social media op te poetsen van de School voor Journalistiek. Naast een aardige groep op Facebook, een pluk alumni op LinkedIn, was ik vooral verbaasd dat we zo versnipperd aanwezig waren op zo’n groot en belangrijk platform als Instagram en het daarnaast niet gebruiken waar het nuttig voor is, namelijk: in contact komen met onze studenten over onze toffe school en ons belangrijke vak. Gelukkig mocht ik mijn tanden hier in zetten.

Inmiddels bestaat sinds 14 februari de fantastische Instagram-pagina van de SvJ en ja, dit is subjectief. Vier redacteuren (allemaal studenten journalistiek) pompen wekelijks drie prachtige posts op de tijdlijn. Je ziet profielen van alumni (zoals RTL-verslaggever Daniël Verlaan) en docenten als Milada Stipetic, we volgen bijzondere stages zoals die van Siem van Eck in Oeganda en nog veel meer.

Naast het officiële Instagram-account van de SvJ, schoot begin april een meme-account van de SvJ als een paddenstoel uit de grond. Niemand weet wie er achter BEF zit. Het maakt en verzamelt hilarische memes over de SvJ. Waaronder de vergelijking van collega Han van de Wiel met Bob Ross en de tijd die je moet inbouwen als je wat te eten bij de HideOut besteld. In no time had het account meer dan 500 volgers. Indrukwekkend! En ja, ook via deze social media variatie gaat op een hilarische manier over de studie journalistiek

Sinds mijn eerste zonnige Instagram-post over mijn jarige opa, weten media de weg naar Instagram steeds beter te vinden. Wat begon als een geinige app om leuke foto’s te delen, heeft nu ook een hele belangrijke functie; het is de plek voor jonge mensen om op de hoogte te blijven van het belangrijkste nieuws. Gelukkig is het niet allemaal serieus en hebben we ook nog de memes van BEF om bij te gniffelen.