Door Heldenweken kunnen ook deze kinderen op vakantie

De vaders en moeders op het schoolplein wachten tot hun kinderen rennend de deur uitkomen. Met de schooltas half over de rug sprinten alle kinderen richting hun ouders. De vakantie is begonnen!

Voordat de tijd is gekomen vraagt de juf naar welk land iedereen op vakantie gaat. De een gaat naar Spanje, de ander naar Frankrijk en sommige gaan zelfs naar Amerika. Je zou denken dat alle kinderen op vakantie gaan met hun ouders, helaas is dit niet altijd het geval. Er zijn heel veel ouders in Nederland die niet genoeg geld hebben om leuke dingen te doen in de vakantie, laat staan op vakantie naar het buitenland.

Dat iedereen op vakantie wilt gaan is vanzelfsprekend, maar deze zomer is speciaal ten opzichte van andere zomers. Ruim twee jaar is een groot deel van Nederland niet op vakantie geweest door de verschillende coronamaatregelen in het buitenland: na twee jaar vakantie in eigen land wil Nederland er weer massaal op uittrekken. Waar de vraag toeneemt, volgt ook een toename van de prijs. Boekingssite Zoover zag de prijzen voor pakketreizen dit voorjaar al met 11 procent stijgen ten opzichte van 2019, voor Spanje zelfs met 25 procent, zo meldt de Volkskrant.

Door deze prijsstijgingen ontwikkelt het op vakantie gaan zich langzamerhand richting een luxeproduct. Maar voor een deel van Nederland is het organiseren van een uitje in de zomervakantie überhaupt al niet van toepassing. Waar het ene kind richting Spanje vertrekt en de ander richting Frankrijk, kan een kind dat in een gezin leeft met een laag inkomen soms niet eens een dag naar het zwembad. Bij ruim 95.000 kinderen (3,1 procent) moet het gezin al vier jaar of langer rondkomen van een laag inkomen. Dit meldt het Centraal bureau voor de statistiek (CBS) in het rapport Armoede en sociale uitsluiting 2021.

De Heldenweken bieden uitkomst voor deze kinderen. Saskia Rasenberg heeft 20 jaar als pedagoog gewerkt in meerdere landen in het buitenland. Zo werkte ze voor Save the Children in Somalië of voor Unicef in Afghanistan. Op een dag keek zij naar het programma ‘Klassen’ en hoorde ze iemand zeggen: ‘’Kon ik ze maar meenemen naar een riviertje in Frankrijk.’’ Dat was haar besefmoment: in de zomer van 2021 ontving ze de eerste kinderen op haar boerderij in Frankrijk. Vrijdag is ze te gast in de uitzending.

‘’De heldenweken worden georganiseerd door Stichting Romijn, die is aangesloten bij het Steunpunt Kindervakanties. Dit betekent dat we leuke, veilige en professionele vakanties kunnen organiseren. De vrijwilligers die de heldenweken begeleiden zijn gescreend om voor deze groep geschikte activiteiten te organiseren, en elk kindgericht aandacht te geven. Voor drie kinderen is er één begeleider op onze kampen. De begeleiders hebben ervaring in sport/muziek/toneel en er gaan begeleiders mee met een achtergrond in sociaalpedagogisch werk.’’

Ook deze zomer reizen er tientallen kinderen af richting de boerderij in Frankrijk. De kansarme kinderen genieten niet alleen van een zorgeloze vakantie, er is ook genoeg ruimte voor educatie. Zo wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het geven van outdoor activiteiten: denk aan het bouwen van hutten, voetballen etc. Ook het vergroten van de eigenwaarde kent een grote rol in het proces van de heldenweken: ‘Ze krijgen daardoor tevens een steuntje in de rug voor de toekomst. Dit doen we via outdoor activiteiten en we begeleiden de jongeren via de heldenmethode, gericht op zelfwaardering, veiligheid en erbij horen. We geven ondersteuning waar ze ook na deze week mee vooruit kunnen. De kinderen werken samen met de staff aan een band en relatie zodat ze weten dat er mensen zijn waar je terecht kan. Op deze manier willen we de kinderen een positievere kijk op hun leven geven.’’

Met de zomervakantie in volle gang vliegen en rijden kinderen dus overal richting Europa en verder om op vakantie te gaan. Dankzij Heldenweken kunnen ook deze kinderen op vakantie, een week zorgeloos genieten met andere kinderen die in hetzelfde schuitje zitten. Het is belangrijk om te beseffen dat een vakantie niet voor iedereen vanzelfsprekend is, gelukkig kunnen door sommige stichtingen ook kinderen uit gezinnen die niet al te veel geld hebben gewoon op vakantie dit jaar.

Meer weten over de heldenweken? Kijk dan op www.heldenweken.nl

[ssba]