SvJ media

‘Eén jaar Bonus bracht me meer dan vier jaar SvJ’

De tijd vliegt. Inmiddels zijn al zeven maanden van dit schooljaar verstreken. Binnenkort zullen dan ook de sollicitaties voor het Bonusprogramma weer van start gaan. Maar wat brengt het je wanneer je een functie hebt binnen dit programma? Oud Bonus-prestator Roeland Wendel (2020-2021) en cameraman Valentijn Arends (2023-2024) vertellen over hun ervaringen.

Even is hij weer terug op het oude nest. Roeland Wendel kijkt zijn ogen uit wanneer hij het Mediaplein op komt lopen. ‘Wat ziet deze setting er professioneel uit, dat hadden we in mijn jaar niet hoor’, zegt de oud Bonus-presentator. Midden in de coronapandemie werd Roeland presentator van het Bonusprogramma. Ondanks de nodige aanpassingen die het team dat jaar moest treffen, heeft het Roeland toch veel gebracht: ‘Daar heb ik echt brutaal leren worden, op een goede manier.’

Praktijk

Inmiddels werkt de 25-jarige oud-SvJ’er voor het programma EenVandaag. ‘Ik kom nu dagelijks Antoinette Hertsenberg in het keukentje van de redactie tegen, terwijl ik haar een paar jaar geleden nog hier op school heb geïnterviewd,’ vertelt Roeland met een glimlach. Of het presenteren van het Bonusprogramma geholpen heeft om deze baan te bemachtigen, weet Roeland niet: ‘Ik heb ook wel geluk hoor.’

Het presenteren van het programma bracht Roeland een bak aan journalistieke ervaring en een hoop inzichten: ‘Hoeveel je ook leert uit de boeken, je leert het vak pas echt in de praktijk.’ En de eventuele studievertraging die je op zal lopen moet je niet zo zwaar nemen geeft de oud-presentator aan. ‘Ik leerde meer in één jaar Bonus dan in vier jaar SvJ’, vertelt hij overtuigend.

door | 28 03 2024, 23:03 | ToekomstPERSpectief

Roeland (links) en Valentijn (rechts) Foto’s: Sil Moison

Camerateam

Beau van Erven Dorens, Tim Hofman en Dione de Graaf zijn enkele namen die dit jaar te gast waren bij het interviewprogramma van studievereniging LEF. Niet niks om als presentator een uur lang mee in gesprek te zijn. Maar naast de vier bekende gezichten, Fien, Ids, Justine en Matthew zit ook een camerateam van vijf man sterk. De negentienjarige Valentijn Arends is één van hen. Voor hem was een positie achter de schermen wel even wennen aangezien hij het liefst voor de camera te vinden is: ‘Door camerawerk te doen voor Bonus leer ik weer een hele nieuwe kant van de journalistiek.’

Het verschil tussen het presenteren en het camerawerk bij Bonus zit naast de populariteit met name in de tijd die het programma in beslag neemt. Voor de presentatoren valt het nauwelijks te combineren met de studie en is het nemen van een ‘tussenjaar’ een vereiste. Voor het camerateam kost het Bonusprogramma gemiddeld vier à vijf uur per week. ‘Dit valt dus goed te combineren met school, al is het gedurende Go af en toe wel pittig’, aldus Valentijn.

Naast het ontwikkelen van journalistieke vaardigheden, is het simpelweg enorm gezellig om te werken bij Bonus.  ‘Je leert zoveel nieuwe mensen kennen’, zegt de negentienjarige cameraman.

Dus ben jij een fanatieke student die graag de fijne kneepjes van het vak leert? Schroom niet en meld je binnenkort aan!