Pearl of the South

Een documentaire van Lucía Rodríguez en José Feijóo

Dit is het verhaal over de onvoorwaardelijke liefhebbers van het Bredase voetbal. De film duikt in het leven van fans die al tientallen jaren van de club houden en de mensen die de besmetting van de sfeer van hun historische club levend houden. Het doel van de film is om meer inzicht te krijgen in wat de liefde voor de supporters van NAC Breda zo aanstekelijk maakt en een ijkpunt voor andere clubs. De Europese reuzen Manchester City hebben een nauwe band met NAC Breda en de City Football Group heeft voorgesteld om de club uit de tweede divisie over te nemen. Deze film volgt ook deze strijd tussen hun traditionele “home-town voetbalclub” eigendomstijl, die misschien wel de ruggengraat vormt van hun toegewijde fanbase, en een meer zakelijk en op geld belust management. Eén-op-één interviews met fans, personeel en bestuurders van de club over de geschiedenis en de huidige staat van de club en scènes op het terrein voor, tijdens en na wedstrijden schetsen het perfecte beeld voor voetballiefhebbers van wat deze club overeind houdt ondanks alle tegenslagen. Komt het erop neer dat de club wordt geleid door de fans en voor de supporters?