Documentaires 2022-2023

Afzwemmen

Een documentaire van Jip Manders en Veere Flink

Justina is een van die volwassenen die op latere leeftijd haar A-diploma wil behalen. In AFZWEMMEN volg je de weg naar het behalen van haar A-diploma.

Beeldschoon

Een documentaire van Maud Films

Belonging

Een documentaire van Michelle Traurig en Roos Cals

Vier jonge Oekraïense meisjes die samen met 26 anderen in maart 2022 van Kiev naar Amsterdam werden gehaald door Kilian Wawoe, professor aan de Vrije Universiteit Amsterdam, zodat ze daar hun studie konden afmaken en veilig konden zijn.

vanaf 12 jaarSeksCarl-Johan in Their Sexy Land

Een documentaire van Marco Álvarez en Rune de Beer

Een getuigenis over queerness, performance, expressie en de waarheid achter alles.

vanaf 12 jaarDe Fietsenman

Een documentaire van Amy McAuliffe en Naoise Hallissey

De duistere kant van de fietscultuur in Nederland.

vanaf 12 jaarAngstDe Tramaanslag

Een documentaire van Tijmen Beijes en Jeanneau van Beurden

Op maandag 18 maart 2019 vond de tramaanslag in Utrecht plaats. In ‘De Tramaanslag’ vertellen de mensen die het dichtst bij deze aanslag stonden hun onvertelde verhaal.

Doodnormaal

Een documentaire van Sophie van Velthoven en Daan Mansfeld

Ralph heeft toen hij vier jaar oud was een bijna dood ervaring gehad. Sindsdien heeft hij altijd het gevoel gehad dat hij voor alles moest vechten.

vanaf 12 jaarDreamchaser

Een documentaire van Jaimy Moorman en Jason Akkerman

Een documentaire over Gino Akkerman, een Nederlandse American Football speler, die nu op het punt staat zijn toekomst te bepalen! Carrière in American Football of niet.

Dubbel Veroordeeld

Een documentaire van Lana Draai en Merijn Stojansek

Hoe is het om behandeld te worden als dader terwijl je onschuldig bent? En hoe ga je als moeder om met emoties als schuldgevoelens, pijn en verdriet die je vaak niet mag tonen aan de buitenwereld.

Fly Away

Een documentaire van Joep Kok en Mathijs Nieuwenhuis

Eigen keuzes maken, en niet doen wat anderen van jouw verwachten. De 49-jarige Rienk werd door zijn ouders geremd in de keuzes die hij zelf wilde maken. Tot hij wegvloog van zijn verleden.

Alle leeftijdenJouer, Jouer, Jouer

Een documentaire van Siebe Pieters en Samuel Andrea Wagner

The documentary Jouer, Jouer, Jouer takes viewers on a journey with Lionel, a playful craftsman who describes himself as a clown. He turns his dream of givingwaste a second chance into reality.

vanaf 12 jaarDrugs- en/of alcoholgebruikKantelpunt

Een documentaire van Tobias Druijf en Niels Baardemans

In deze documentaire volgen wij Ewout die een psychotherapeutische behandeling met MDMA zal ondergaan. Via die manier probeert hij een manier te vinden om te kunnen leven met zijn PTSS.

Pearl of the South

Een documentaire van Lucía Rodríguez en José Feijóo

Het verhaal over de onvoorwaardelijke liefhebbers van het Bredase voetbal.

vanaf 12 jaarSilent Lights

Een documentaire van Juliette Golowko en Rubén Zurita

Oranje waarschuwingslicht en stilte. Silent Lights laat zien hoe de ietsandere ambulancedienst werkt.

vanaf 12 jaarThe New Wave

Een documentaire van Meike Engels en Duc Tai Ta

Hoe is het om je te bewegen in een snel vernieuwende, inclusieve, diverse en duurzame modewereld?

Alle leeftijdenVan Damsco naar Paramaribo

Een documentaire van Moesha Codfried en Joy Serier

In de documentaire volgen we Maureen.  Zij wil weten of haar Surinaamse voorouders tot slaaf gemaakt zijn geweest en doet onderzoek naar haar familiegeschiedenis.

Alle leeftijdenVan Oost naar West

Een documentaire van James Hullij en Jacco Krom

Het eten en de mensen uit het voormalige Nederlands-Indië

vanaf 12 jaarVoorbij de Droom

Een documentaire van Zoë van der Meer en Ika Berman

Een tot nu toe onderbelicht verhaal over de mentale en fysieke druk op dansopleidingen, verteld door vier (ex) dansers, met als doel de danswereld veiliger en gezonder te maken.

Alle leeftijdenWij & Ik

Een documentaire van Kyra van der Weel en Sonny Abdelfetah

Wat als je je lichaam deelt met andere mensen? In Wij & Ik volgen we Rachel, die in haar late tienertijd de diagnose “dissociatieve identiteitsstoornis”, ook wel DIS genoemd, kreeg.

Alle leeftijden Wil Je Mijn Vader Zijn?

Een documentaire van Joëlle de Boer

In de documentaire “Wil je mijn vader zijn?” gemaakt door Joëlle de Boer, de dochter van twee moeders en één vader, wordt het verhaal verteld van haar zoektocht als donorkind in het verleden en in het heden zoektocht naar hoe ze haar vader wil vragen naar wettelijke erkenning als zijn dochter.