Op welk platform scoort je het best?

Op welk platform scoort je het best?

Telefoonscherm

Hoewel je zou denken: hoe meer volgers hoe beter, valt dat toch te betwisten. De website van Grin deed een onderzoek naar de betrokkenheid van influencers met hun volgers en daar valt toch het een en ander op.

In de influencer wereld wordt veel gesproken over betrokkenheid met volgers. Maar wat verstaat men daaronder? Betrokkenheid is eigenlijk het geheel aan reacties, likes en het aantal keer dat een bericht wordt gedeeld. In onderstaande grafiek spreken we echter niet over alleen betrokkenheid, maar over het betrokkenheidpercentage. Dit percentage wordt opgesteld door het totale aantal aan betrokkenheid (likes, reacties en deelacties) te delen door het aantal volgers van de maker.

Een duidelijke lijn zien we wel degelijk. Het betrokkenheidspercentage neemt op vrijwel alle vijf de platformen af naarmate het aantal volgers toeneemt. Dit zou ermee te maken kunnen hebben dat er meer interactie met de maker plaats vindt wanneer die minder volgers heeft. Bij 1 miljoen volgers zal het lastig worden voor de maker om terug te reageren en zo nog meer reacties uit te lokken. Een enorme uitschieter zien we bij Tiktok. Als nano-influencer scoort TikTok als een na laagste, maar als micro-influencer stijgt TikTok torenhoog boven de andere platformen uit. Als macro- en mega-influencer heeft TikTok nog steeds de hoogste score, maar ligt het platform heel dichtbij Instagram.

Bij het betrokkenheidpercentage wordt echter niet gekeken naar het aantal kijkers, maar als je als influencer zou willen gaan voor de hoogste betrokkenheid lijkt TikTok over het algemeen de beste optie.

Over de auteur