Hoe ontwikkelde het aantal miljonairs door de jaren heen?

Een vierkoppig studententeam bestaande uit Anne de Werd, Max Zwart, Nick van Hees en Whitney van der Loo hebben 10 weken lang gewerkt aan een journalistieke opdracht gericht op data voor het EW Magazine. Dit is een Nederlands opinieweekblad dat zich focust op de feiten. De opdracht aan het studententeam was om een artikel te schrijven over de ontwikkeling van miljonairs in Nederland. Dit is onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: Hoe verhoudt de Nederlandse miljonair zich over de tijd en in vergelijking tot het buitenland?

Het onderzoek
Na de eerste meeting met de opdrachtgever, Ruud Deijkers, zijn wij direct begonnen met onderzoek doen naar alles wat met miljonairs te maken heeft. Op deze manier wilden wij erachter komen wat er allemaal te vinden is over miljonairs, zodat er later op de meest interessante onderwerpen ingezoomd kon worden. Na het vinden van een groot aantal onderwerpen, hebben wij samen met de opdrachtgever de volgende vier onderwerpen gekozen om verder op in te zoomen:

– Het aantal miljonairshuishoudens per gemeenten en over de jaren heen.
– Het aantal miljonairs in Nederland vergeleken met het buitenland.
– De top 5 rijkste Nederlanders vergeleken met de rijkste in de wereld.
– Hoeveel is een miljonair van 100 jaar geleden nu waard.

Deze onderwerpen hebben wij precies onder de vier groepsleden kunnen verdelen, waarna ieder voor zijn/haar onderwerp de benodigde informatie heeft verzameld en hier de bijbehorende visualisaties heeft gemaakt. Onderstaand lees je meer over het ontstaan van de visualisaties en wat voor eindresultaat dit heeft opgeleverd.

Het proces
Nadat er voor elk onderwerp voldoende betrouwbare informatie was gevonden zijn we begonnen aan de volgende fase, data-analyse. Hier hebben wij gezocht naar interessante aspecten om te benoemen in ons stukje tekst. Een voorbeeld bij het analyseren van de CBS miljonairshuishoudens data, is dat een dorpje in Limburg een stijging van 240% in het aantal miljonairshuishoudens heeft gezien in 15 jaar tijd. Na deze data-analyse zijn wij verdergegaan met het finaliseren van de illustraties. EW Magazine heeft zelf een designteam, waardoor onze ontwerpen alleen ter inspiratie zullen worden gebruikt. Wij leveren hun de tekst en de dataset aan en zij maken hier in hun eigen huisstijl een eindproduct van. Zie de onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van hoe wij het aanleveren aan EW.

Per eerder benoemd onderwerp wordt er op deze manier een Excelbestand aangeleverd. Met deze data hebben wij ook ons eigen product samengesteld, met daarin de data verwerkt in voorbeeld illustraties. Om deze voorbeeld illustraties zo goed mogelijk te laten aansluiten bij EW hebben wij zoveel mogelijk rekening gehouden met hun huisstijl en gebruik gemaakt van een doelgroeponderzoek. In dit onderzoek hebben wij gekeken naar welke soorten grafieken en kleuren de voorkeur van de doelgroep naar uitgaat. Dit is geresulteerd in een lijngrafiek met punten bij de waardes en gebruik van het ‘water’ kleurenpatroon voor de landkaart. Onderstaand staat het eindproduct hoe wij het als projectteam voor ons zien. De data zijn aangeleverd aan EW en we verwachten dat het artikel in februari in het magazine komt. Lees dan vooral het weekblad om terug te zien hoe het ervoor staat met de Nederlandse miljonair!

Door Whitney van der Loo, Anne de Werd, Nick van Hees en Max Zwart