Limburgse vlaaien worden verkocht voor het goede doel

Limburgse vlaaien worden verkocht voor het goede doel

Photo by Joel Muniz on Unsplash

Suzanne van Leeuwenburg heeft met haar vlaaien ophaal restaurant Limlicious een actie gestart om de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië te helpen. Van al het geld dat ze met de vlaaien heeft opgebracht heeft ze 50 procent aan giro 555 geschonken.

Op 6 februari 2023 begon het schokkende nieuws, er heeft een zware aardbeving plaatsgevonden in het zuiden van Turkije en in het noorden van Syrië. De beving die daar plaats vond had op de schaal van Richter een 7,8. Deze beving heeft volgens het nieuwsblad.be voor 46.160 doden gezorgd. De beving heeft naast dat aantal doden ook voor miljoenen daklozen gezorgd in Turkije en Syrië. Nederland heeft via giro 555 geld ingezameld om de slachtoffers van de aardbeving in zowel Turkije als in Syrië te helpen en te ondersteunen. Bij de actiedag van Giro 555, een dag waarin alles in het teken stond van de aardbeving, hebben ze 88.921.469,- euro opgehaald. Dat geld is direct gedoneerd aan giro 555 of je kon meedoen aan een actie waarmee het geld via die actie gedoneerd werd aan giro 555. Zo heeft Suzanne van Leeuwenburg een actie opgezet om zich in te zetten voor de slachtoffers van de aardbeving.

Wat houdt de actie in?

Het begon allemaal in haar patisserie. Ze heeft namelijk samen met haar 2 zonen (Jules en Jens) een patisserie in Utrecht genaamd Limlicious. Ze verkopen daar vlaaien aan iedereen die een vlaai lust. Het zijn Limburgse vlaaien aangezien ze uit Limburg komt. Elke donderdagochtend rijdt er een busje met vlaaien van de patisserie Peter Lemmens vanaf Maastricht helemaal naar Utrecht om de vlaaien af te leveren bij Limlicious. De jongens zorgen ervoor dat de vlaaien bij de klanten terecht komen. Toen Suzanne op tv de aardbevingen in Turkije en Syrië zag, dacht ze gelijk dat ze hier iets mee moest doen. Haar actie hield in dat 50 procent van de opbrengst naar giro 555 ging. Dit is niet de eerste keer dat ze zo’n actie heeft gedaan. Ze heeft een dergelijke actie ook gedaan tijdens de oorlog in Oekraïne. Alleen toen was het een ander percentage van de opbrengst dat naar giro 555 ging.

Social media

Deze actie voor het goede doel moet natuurlijk wel gezien worden door andere mensen. Om mensen te bereiken heeft Suzanne gebruik gemaakt van de social media. Zo heeft ze op haar Instagram pagina deze actie elke week gedeeld in het verhaal. Ook op facebook heeft ze dit veel gereposted. Ook heeft ze naam gemaakt op indebuurt.nl, waar een oproepje werd geplaatst met de vraag of er mensen zijn die acties ondernemen voor de aardbeving. Dat deed zij door middel van vlaaien verkopen. Ook Jules en Jens werden ingeschakeld om deze boodschap over te brengen. Zij hebben ze dit verteld in hun klas. Door al deze strategieën heeft Limlicious veel aandacht gekregen voor deze actie.

De opbrengst

Uiteindelijk is de missie van Suzanne zeker geslaagd. Er is namelijk in totaal 380,- euro opgebracht voor Giro 555 om zo de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrie te helpen. Ze was ook erg enthousiast over de reacties die ze ontving over deze actie. De mensen uit de omgeving van Suzanne vonden dit een mooi gebaar. Zelf had ze ook ongeveer dit bedrag in gedachten voordat ze aan deze actie begon. Ze kan hier met een glimlach op terugkijken.

Over de auteur

Joep Higler

Hey, ik ben Joep een enthousiaste journalist in opleiding! Ik ben nu bezig met mijn tweede jaar Journalistiek op de hogeschool van Utrecht. Ik ben een sportief type soms een beetje te sportief. Mijn hobby's zijn dan ook voetbal, hockey en tennis. Ik heb alle drie de sporten dan ook beoefend en wil daar dan ook iets mee doen in mijn journalistieke carrière. Ik heb geschreven voor dedomstedeling.nl dat is een site waar studenten hun items maken. Mocht u wat willen zien van mij hoor ik het graag! Vriendelijke groetjes, Joep