Theater Kikker bestaat vijftig jaar: ‘Wij proberen een ontwikkelpunt te zijn voor jong talent’

KikkerKontainer

In het kader van het vijftigjarig bestaan van Theater Kikker vieren ze het met “dè theaterexperience”. Hier kijken ze naar het verleden, heden en de toekomst van Theater Kikker. Lieke van Gurp en La Isla Bonita vertellen over hoe Theater Kikker de afgelopen 50 jaar ruimte heeft gegeven aan jong talent.

Ze starten de week met “playgrounds” en eindigen het met vijftig uur theater. Eén tot en met negen oktober staan deze playgrounds op het Stadhuisplein en op het Janskerkhofplein. Dit zijn containers, ook wel KikkerKontainers genoemd, die gevuld zijn met theater en performances. ‘Die containers zijn een cadeautje van ons aan Utrecht. Mensen kunnen dit gratis bezoeken maar ze kunnen er ook per ongeluk tegenaan lopen’, zegt Lieke van Gurp, marketing en publiciteit Theater Kikker. Zeven tot en met negen oktober sluiten ze de viering met vijftig uur non-stop theater. Vrijdagavond is er een tentoonstelling over de toekomst van het theater, zaterdagochtend is voor de jeugd, zaterdagmiddag zijn er vele verschillende voorstellingen en zaterdagnacht tot en met zondagochtend is het een avond vol met dans en diskjockeys.

Jong talent & experiment

Het meerjarenplan 2021-2024 meldt dat het doel van Theater Kikker een thuishaven moet zijn voor kunstenaars. Ze geven aan dat ze lokale en landelijke makers op zoveel mogelijk vlakken ondersteunen. Op deze manier willen ze kunst een plekje in de samenleving geven.

Op de vraag ‘Waar staat Theater Kikker voor?’, gaf Van Gurp hetzelfde antwoord. Volgens haar is Theater Kikker een ontwikkelpunt voor iedereen. Maar vooral voor jongere artiesten, ze stromen meestal door vanuit de toneelschool. ‘Theater Kikker is een theater wat ruimte biedt aan jong talent en experiment, waar veel mensen hun eerste stappen zetten. Wij zijn een plek waar theatermakers een eerste opstap kunnen maken om zich te ontwikkelen.’

“Tejater Kikker”

Theater Kikker is ontstaan in 1972, in dit jaar hadden leden van het Utrechts Studenten Corps het initiatief genomen om in een ruimte bovenin het gebouw van het Corps een klein theater op te richten. ‘Het idee van het corps was om dingen anders aan te pakken dan anderen. Ze wilden de leden betrekken bij kunst en theater.’ De naam “Kikker” is dan ook te danken aan het ontgroeningsritueel van het Corps. De Corpsleden moesten met kikkersprongen, “Kikkerend”, door het kleine theater. Zo was, nog in die tijd, de naam “Tejater Kikker” ontstaan. In 1980 verhuisde Kikker naar de huidige locatie aan de Ganzenmarkt. Sinds 2015/2016 presenteert Theater Kikker meer dan driehonderd voorstellingen onder eigen programmering.

La Isla Bonita

Een voorbeeld hiervan is La Isla Bonita. Zij zijn een makerscollectief bestaande uit Luit Bakker, Milou van Duijnhoven en Mirthe Labre. ‘Zeven jaar geleden hadden wij ons debuut bij Kikker,’ zeggen Bakker en Labre. ‘Het is voor ons altijd een veilige plek geweest, waar veel ruimte is voor creativiteit. Het is vooral fijn dat het zo laagdrempelig is’, na hun debuut zeven jaar geleden zijn ze vaak teruggekomen bij Theater Kikker. En ze hopen dat ze dit vaker kunnen doen. ‘Wij hopen dat we de aankomende vijftig jaar nog meer plezier hebben en dat er nog meer jonge makers wat van zich laten horen.’

Hieronder staat nog een video interview van Lieven Kloos met studio solastalgia. Deze maakten een expositie ter ere van het 50 jarig bestaan van theater Kikker, op het stadhuisplein.

Sophie Olijve

Sophie Olijve is eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Sophie’s interesses liggen vooral bij cultuur, geschiedenis en geaardheid.