Elektrische deelscooters gaan weg uit Utrecht

Elektrische deelscooters gaan weg uit Utrecht

UTRECHT – De gemeente Utrecht heeft besloten de vergunning van het deelscooterbedrijf TIER Mobility niet te verlengen. De elektrische scooters zijn nu een jaar in de stad te vinden, alleen zorgen ze voor overlast en worden ze niet vaak genoeg gebruikt.

 

Tekst: Max Heederik

Beeld: Max Heederik

 

De wethouder van de gemeente Utrecht, mevrouw Lot van Hooijdonk, heeft een streep gezet door het gebruik van deelscooters. Er is niet genoeg toegevoegde waarde van de bromfietsen. Zo rijden gebruikers ongeveer 3,7 kilometer met de scooters. Dit is ongeveer even ver als dat er met de elektrische deelfietsen wordt gereden. Daarbij worden beide voertuigen ook allebei even lang gebruikt. Nu hebben de elektrische fietsen het voordeel dat ze makkelijk te plaatsen zijn in de stad. Zo passen ze in de normale fietsenrekken en hoeven ze daarom niet willekeurig op straat te staan. Bij de Tier scooters is dit helaas wel het geval. Veel bewoners klagen dat de tweewielers zo zijn neergezet dat ze er (bijna) letterlijk over struikelen. Zo beklaagt bewoner meneer Smits zich ook over de bromfietsen op straat in Utrecht. “Waarom mag je wel een batterij op straat laten slingeren als er een deelscooter omheen zit?”

Een groener Utrecht

De GroenLinks-bestuurder mevrouw Van Hooijdonk en de gemeente geven de voorkeur aan fietsen, lopen, deelmobiliteit en het openbaar vervoer boven het rijden van een eigen auto. Dit met als uitgangpunt het laten groeien van Utrecht op een gezonde manier. “Het aantal geparkeerde auto’s en autoritten dalen in de stad door deze te delen. Hiermee creëren we meer ruimte om elkaar te ontmoeten op straat, spelende kinderen en ruimte voor groen. We stimuleren actieve en gezonde wijzen van vervoer door de elektrische fietsen slim en strategisch in de stad te plaatsen. Over het algemeen rijden autodelers een stuk minder en bovendien zijn deze auto’s vaak een stuk schoner. Zo dragen we bij aan een schonere lucht en gaan we klimaatverandering tegen.”

Een woordvoerder van TIER Mobility vertelt dat ze zich kunnen vinden in het besluit van de gemeente Utrecht. “Tussen het gebruik van de elektrische fiets en scooter zien we inderdaad weinig verschil. Wij denken net als de gemeente dat de deelfiets beter bij Utrecht past.”

In veel andere grote steden zijn de parkeerpraktijken met de deelscooters ook een probleem. Zo is er zelfs een Instagrampagina met foto’s van bromfietsen van Felyx, GO Sharing of Check die op een bizarre manier achtergelaten zijn voor de volgende gebruiker. Dit account heeft intussen tienduizenden volgers en probeert door middel van grappige rijmpjes de absurde situaties luchtig te houden. Laura Nijkamp, de eigenaresse van het Instagramaccount @strooiscooters010, ziet de ernst van de situatie echter ook in. “Ik vind het een fascinerend fenomeen. Dat je gewoon ergens klaar mee bent en dat gooi je dan van je af op de plek waar je dan staat, terwijl je normaal gesproken zo niet met je spullen om gaat. Je eigen fiets zet je niet midden op de straat, je auto parkeer je niet midden op de stoep. Blijkbaar zit er dan toch een stukje geen eigenaarschap in. Ik vind het wel wonderlijk, want je ziet wat voor soort gekke foto’s oplevert. En door dat te plaatsen wil ik het probleem aankaarten, maar dan wel op een grappige manier. Ik geloof namelijk wel in de kracht van humor en dat je daar veel mee kan bereiken.”

Over de auteur

Max Heederik

Hoi! Ik ben Max en ik ben een journalistiek student op de Hogeschool van Utrecht en daarnaast een trots lid van De Domstedeling.