ADO stadion niet veilig bij windkracht 8

Als u goed kijkt, ziet u het vernieuwde dak (linkerkant) van het Bingoal Stadion.

Op sportief vlak draait het dit seizoen nog niet helemaal bij de Hagenezen, maar na onderzoek van de gemeente heeft de Haagse club nog een flinke dreun gekregen dit seizoen. Het dak van het stadion blijkt niet voldoende veilig bij windkrachten vanaf 8 op de schaal van Beaufort, dat concludeert de gemeente na onderzoek van een extern constructiebureau. ADO Den Haag zal hierover met de gemeente, als verhuurder en eigenaar van het stadion, supportersvereniging en andere stakeholders in gesprek gaan.

Eerst terug naar Februari 2022, een deel van het Cars Jeans Stadion (de voorloper van het huidige Bingoal Stadion) raakt zwaar beschadigd door storm Eunice, waarbij een deel van het stadion zelfs instort. Gedurende de reparaties van het dak wordt door een extern constructiebureau de overige delen van het dak onderzocht. Uit het onderzoek van dit externe constructiebureau is geconcludeerd dat het dak niet aan de gestelde wettelijke eisen voldoet, het gaat om de bevestiging van de dakplaten van het stadion die niet aan de eisen voldoet.

‘’ADO Den Haag heeft het nieuws met verbijstering ontvangen’’ laat de club weten via de officiële website. Slechts twee jaar geleden heeft de club namelijk nog onderzoek laten doen naar de draagconstructie van het dak, dit onderzoek werd toentertijd ingesteld na de instorting van een deel van het dak van AZ Alkmaar. De resultaten van dit onderzoek, die drie maanden later volgde, wezen uit dat het ADO-stadion voldeed aan alle wettelijke veiligheidseisen.

Het is volgens de club te vroeg om conclusies te trekken over de gevolgen. ‘’Veiligheid staat ten alle tijden voorop en in het kader daarvan is het belangrijk alle opties zorgvuldig te bespreken en af te wegen.’’ Ook volgens wethouder Saskia Bruines staat de veiligheid de komende tijd voorop ‘’Er wordt nu hard gewerkt aan verbetervoorstellen. Het doel is om zo snel mogelijk met het herstelwerk te beginnen, want we willen natuurlijk dat onze club te allen tijde in haar eigen stadion kan spelen.’’ Meldt Bruines in het AD.

Wel heeft ADO Den Haag al laten weten dat het voor de wedstrijd van vanavond in het eigen Bingoal Stadion tegen TOP Oss geen gevolgen heeft. ‘’Experts bevestigen dat de veiligheid niet in het geding komt bij windkrachten onder de 8 op de schaal van Beaufort. Rekening houdend met het weerbeeld van vanavond is er geen enkele reden om te twijfelen aan de veiligheid in het stadion.’’ Meldt ADO Den Haag.

De eerst volgende wedstrijd van ADO Den Haag is pas weer op vrijdag 13 januari vanwege de winterstop, dan komt MVV vanuit Maastricht richting het Bingoal Stadion. Het is voor de spelers en supporters niet te hopen dat de weergoden die avond boos zijn, mocht het windkracht 8 of hoger zijn zal de wedstrijd niet doorgaan. Dit geldt overigens niet alleen voor de wedstrijd tegen MVV. Het herstellen van het stadion zal naar verwachting tot de zomer van 2023 duren, iedere wedstrijd die tot dan toe in het Bingoal Stadion gespeeld wordt, zal met minder dan windkracht 8 gespeeld worden.