Ontevredenheid bij Utrecht supporters over de bus aansluiting naar de galgenwaard

Photo by Jorien Loman on Unsplash

Fc Utrecht is de grootste voetbal club van Utrecht. Ze hebben dan ook een grote achterban. Zo heeft SV FCU ( Supporters Vereniging FC Utrecht) 5500 leden, dat maakt FC Utrecht tot een van de grootste supportersvereniging van Nederland. Maar veel van deze leden gaan niet naar de wedstrijden van FC Utrecht. Dat komt omdat er geen bussen  naar de Galgenwaard (het stadion van FC Utrecht) rijden op de wedstrijddagen.

De vertegenwoordiger van SV FCU, Danny van der Linden, vertelt dat de supporters het helemaal gehad hebben met de openbaar vervoer- aansluiting naar de Galgenwaard. Vroeger gingen de Utrecht supporters naar de galgenwaard met de Utrecht express. Maar die is vervangen voor de Uithof tram en die gaat, net zoals de bussen, niet naar de Galgenwaard op de dagen dat FC Utrecht een wedstrijd heeft. Van der Linden  gaat nu met de bus naar het ziekenhuis en loopt dan vanuit daar naar het stadion. Het voelt voor de supporters alsof ze worden gepest door het openbaar vervoer. Zo zijn er supporters die mopperden bij de bushaltes toen de buschauffeur zei: “ ja, we stoppen lekker niet bij het stadion”. Veel Utrecht supporters denken dan ook laat maar. Van der Linden denkt dat er wel meer publiek in de Galgenwaard zou zijn als het openbaar vervoer gewoon goed was geregeld. De supporters worden volgens Van der Linden gewoon minderwaardig behandeld.

Van der Linden denkt dat dit probleem zeker op te lossen is. Hij denkt namelijk dat de ouderwetse manier van de bus aansluiting weer terug gezet moet worden. Ze zijn nu om de tafel gegaan met de gemeente en gaan samen proberen de handen in een te slaan met U-OV om dit probleem op te lossen. En er moeten nu zelfs nog meer bussen en trams richting de Galgenwaard rijden omdat er te weinig parkeergelegenheid bij het stadion zelf is. Het mag wat betreft Van der Linden ook wel wat kosten, zolang elke Utrecht supporter maar de kans heeft om naar het stadion te kunnen gaan om FC Utrecht te bewonderen.

Cees Verbokkem, projectleider en adviseur van openbaar vervoer in Utrecht, zegt dat de belangrijkste reden waarom er geen bussen rijden naar de Galgenwaard, is omdat er een groot personeelstekort is ontstaan na de corona crisis. Ten tijde van de corona crisis waren er natuurlijk geen voetbalwedstrijden met publiek. Daardoor waren de ritten naar de Galgenwaard nutteloos. En hebben ze uiteindelijk besloten die ritten en de chauffeurs van die ritten, te schrappen. En nu moeten er dus nieuwe buschauffeurs geregeld worden, maar daar zijn weinig tot geen mensen beschikbaar voor. Het kost ook weer veel tijd tot er wel genoeg chauffeurs beschikbaar zijn, want om als buschauffeur te kunnen werken, moet je wel een opleiding van minimaal 4 jaar gevolgd hebben. De gemeente vindt dit zelf ook jammer en had het ook het liefst anders gezien.

Volgens meneer Verbokkem is dit probleem niet op de korte termijn op te lossen. Al wordt er wel gekeken of de Uithoftram ook in het weekend kan rijden. Alleen het kost super veel tijd en energie om in kaart te brengen wat voor gevolgen dat heeft voor de Uithoftram. Er zijn afgelopen donderdag (drie november 2022) wel gesprekken met de provincie en de gemeente Utrecht gevoerd. De wethouder zei ook dat het raar is dat Utrecht op de wedstrijddagen zo moeilijk te bereiken is. Ze gaan gezamenlijk bekijken of er nog wel iets kan gebeuren om dit probleem op te lossen. Het probleem is niet op te lossen door middel van een zak geld”. De essentie van het probleem is het personeelstekort en een zak geld er tegenaan smijten helpt niet”.

Joep Higler

Hey, ik ben Joep een enthousiaste journalist in opleiding! Ik ben nu bezig met mijn tweede jaar Journalistiek op de hogeschool van Utrecht. Ik ben een sportief type soms een beetje te sportief. Mijn hobby's zijn dan ook voetbal, hockey en tennis. Ik heb alle drie de sporten dan ook beoefend en wil daar dan ook iets mee doen in mijn journalistieke carrière. Ik heb geschreven voor dedomstedeling.nl dat is een site waar studenten hun items maken. Mocht u wat willen zien van mij hoor ik het graag! Vriendelijke groetjes, Joep