Van fan naar inzetter voor het goede doel; Machael de Leeuw bewijst het

NIEUWEGEIN- Machael de Leeuw is een jongeman van 44 jaar oud en heeft een licht verstandelijke beperking, maar hij laat zichzelf daardoor niet uit het veld slaan. Zo richt hij dit jaar zijn eigen kerstkaartenactie op waarmee de opbrengst naar de Ingeborg Douwes Stichting gaat. De stichting wil bereiken dat iedereen die direct te maken krijgt met kanker een beroep kan doen op psychologische en oncologische ondersteuning in Nederland. Machael wil hier dan ook graag een steentje aan bijdragen.

Het begon allemaal bij Machael zijn grote idool: musicalster Pia Douwes. ‘Ik ben al 25 jaar fan’, vertelt hij met trots. Pia zelf is ambassadeur van de Ingeborg
Douwes Stichting en zo is Machael achter het bestaan van de stichting gekomen. ‘Ingeborg is de schoonzus van Pia die op 38-jarige leeftijd is overleden aan kanker’, legt Machael uit. Op de site van de stichting wordt beschreven hoe Ingeborg en haar man Evert Douwes iets wilde gaan betekenen voor mensen met kanker en hun naasten op het gebied van emotionele steun. ‘De normen en waarden van Evert en Ingeborg komen overeen met die van mij’, zegt Machael. De drang om voor mensen wat te doen is er bij Machael altijd al geweest, maar hij moest van zichzelf gaan nadenken bij welk goed doel hij zich 100% ging aansluiten en dit is de ‘Douwes familie’ geworden, zoals Machael het zou zeggen.

Verjaardagsactie

‘Toen mijn veertigste verjaardag naderde kwam ik eigenlijk tot het besef dat ik alles al heb wat mijn hartje begeert.’ Machael is in gesprek gegaan met de stichting over het idee om mensen die hem een verjaardagscadeau willen geven dit kunnen omzetten naar een donatie. ‘Ik heb liever dat mensen doneren aan de stichting dan dat ik een verjaardagscadeau ontvang.’ 11 juli is uitgeroepen door Machael tot liefdadigheidsdag en dit is niet bij toeval, want deze dag is zijn verjaardag.

Kerstkaartenactie

Elk jaar weer heeft Machael een andere kerstgedachte. Dit jaar hoopt hij op een toekomst met steeds minder mensen die te horen moeten krijgen dat ze kankerpatiënt zijn. ‘De kerstkaartenactie die ik dit jaar voor het eerst heb opgezet komt eigenlijk overeen met mijn verjaardagsactie’, vertelt Machael. Met de kerstkaartenactie is het de bedoeling dat mensen die Machael een kerstkaart willen sturen dit om kunnen zetten naar een donatie voor de stichting. “Mijn plan is, als de gedreven jongen die ik ben’, lacht Machael,’om de kerstactie jaarlijks terug te laten keren en steeds een beetje meer bekendheid te creeëren.” Ondanks zijn beperking zegt Machael zelf ook ‘Ik denk niet in problemen, maar in oplossingen en zo sta ik in mijn kracht. Mensen doen altijd een beetje raar over mensen met een beperking en dit is ook wel omdat wij zo worden neergezet, maar wij hebben ook onze dromen.’ Zo was Machael zijn droom om een eigen bedrijf op te zetten en de stichting heeft het mogelijk gemaakt om zijn droom en het goede doel te koppelen. Er zijn verschillende manieren opgezet om te kunnen doneren. Zo kun je via Machael zijn eigen website doneren, maar ook het geld gewoon overmaken via een rekeningnummer en hij wil ervoor zorgen dat mensen in plaats van hun flessenbon bij de supermakt zelf inleveren ze er ook voor kunnen kiezen om dat geld te doneren aan de stichting.

Een warme deken

‘Ik heb nog vele plannen en ik hoop dat die ook bij de stichting hun doelen passen. Het liefst zou ik over ongeveer vijf jaar zelf een plekje hebben in het bestuur van de stichting.’ Voor nu dient de kerstkaartenactie echt als warme deken. ‘Een warme deken is ook echt de beschrijving van wat de stichting en alle mensen die doneren voor mij betekenen.’ Machael is begonnen als fan en nu tot inzetter vol liefde voor niet alleen de stichting, maar ook voor de he

le familie zelf en mensen die te maken krijgen met de vreselijke ziekte. ‘Ik heb twee doelen: ik wil mensen met een beperking laten zien dat ook wij iets kunnen bereiken en mezelf inzetten voor de Ingeborg Douwes Stichting en alles waar zij voor staan’, sluit Machael af.

Britt van Soldt

Britt van Soldt is tweedejaarsstudent aan de school voor journalistiek in Utrecht. Ze maakt elke woensdagavond radio bij Omroep HW als nieuwlezeres en is vier jaar lang het gezicht geweest van het Hoeksch Lyceum TV. Naast dat ze erg graag voor de camera staat is ze ook vaak te vinden achter de camera om al het moois van de wereld vast te leggen. Haar nieuwsgierigheid delen met de samenleving wil ze heel haar leven voortzetten ook al worden mensen hier soms een beetje moe van.