Het Utrechtse slavernijverleden: “Geen punt, maar een komma.”

Op het Janskerkhof woonden vroeger plantagehouders

“Het is heel belangrijk dat de excuses op lokaal niveau ook geen punt zijn, maar een komma,”

zegt de voorzitter van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee), Linda Nooitmeer. Ze hoopt op een betere toekomst voor iedereen: “Ik verheug mij erop dat mijn neefjes en nichtjes van 3 en 4 opgroeien in een samenleving waarin er gewoon gesproken wordt over het slavernijverleden. Een samenleving waarin hun klasgenoten die kennis meenemen en dan met élkaar bouwen aan een gelijkwaardig Nederland.”

Onderzoek, dat in opdracht van de gemeente Utrecht is uitgevoerd, toont aan dat de Domstad nauw verbonden is met het Nederlands slavernijverleden. Daarom heeft burgermeester Sharon Dijksma, op 23 februari 2022, excuses aangeboden voor het aandeel van het stadsbestuur in het slavernijverleden. Mevrouw Nooitmeer vindt het belangrijk dat er na excuses ook actie wordt ondernomen. “De gemeente Utrecht is gaan kijken naar het beleid. Ze zijn gaan kijken naar wat er in het beleid zit verweven wat onbedoeld mensen uitsluit,” zegt Linda Nooitmeer.

Premier Rutte heeft, op 19 december 2022, namens de Nederlandse staat excuses aangeboden voor het slavernijverleden. Rutte zei dat de Nederlandse overheid eeuwenlang slavernij mogelijk heeft gemaakt, heeft gestimuleerd, in stand gehouden en ervan heeft geprofiteerd. Linda Nooitmeer vind dat de excuses ‘premier waardig’ zijn. ”Maar, ze zijn wel 160 jaar te laat,” zegt zij.

Bekijk hier een interview met Linda Nooitmeer: