Instituto Cervantes toont rijke Spaanse geschiedenis naar aanloop La Vuelta Holanda

Instituto Cervantes is een publieke instelling die is opgericht om de taal en cultuur van Spanje en Spaanssprekende landen van Latijns-Amerika te verspreiden en te delen met de rest van de wereld. In 1991 is een vestiging geopend in de binnenstad van Utrecht waar Guadalupe Galán werkzaam is. Zij werkt hier al geruime tijd als verantwoordelijke voor het programma van de culturele activiteiten. Instituto Cervantes is een aantal activiteiten gestart in aanloop naar La Vuelta Holanda die 19 augustus in Utrecht van start gaat. Wij

Guadalupe Galán.

spreken Guadalupe om meer te weten te komen over Instituto Cervantes.

Hoe is Instituto Cervantes opgestart?

In 1991 is Instituto Cervantes opgestart in Spanje. 25 jaar geleden is het eerste centrum in Nederland geopend, hier in de binnenstad van Utrecht. Alhoewel dit het enige centrum is in Nederland hebben wij meer dan 70 centra wereldwijd. Zo zijn er bijvoorbeeld vijf centra in Duitsland gevestigd.

Waarom hebben jullie gekozen voor Utrecht als stad?

Dit hele mooie pand was vroeger eigendom van de Spaanse regering. Zo was het vroeger een ontmoetingsplek voor de Spaanse immigranten die naar Nederland kwamen in de jaren 50-60 als arbeiders. Hier kwamen zij samen en verder was er bijvoorbeeld ook een kinderdagverblijf voor de Spaanse gemeenschap.

Hoe is de ontmoetingsplek veranderd in Instituto Cervantes?

In de jaren 90 waren er geen Spaanse migranten meer en de functie was eigenlijk een beetje verloren. Sinds Instituto Cervantes al bestond in Spanje dacht de Spaanse regering: ‘Dit is een goede nieuwe bestemming voor het instituut.’ In plaats van een cultureel centrum voor de Spaanse immigranten, een Instituto Cervantes voor Nederlanders of buitenlanders die de Spaanse taal willen leren en deel willen nemen aan culturele activiteiten.

Hoe reageerden zij hierop?

Er was veel interesse, zeker voor de Spaanse taal. je kunt een beetje zeggen dat het in de mode is. twintig jaar geleden kwam ik naar Nederland en toen waren Spanje en Zuid-Amerika héél populair. Veel Nederlanders wilden Spaans leren om bijvoorbeeld door Zuid-Amerika te reizen.

Is deze populariteit over de jaren heen gelijk gebleven?

Rond 2008 was er natuurlijk de crisis, om deze reden was de interesse gezakt. Wij hadden minder Nederlandse studenten tijdens onze taallessen. Nu is de interesse weer gestegen. Ik denk dat dit komt omdat Spanje nog steeds een toeristische bestemming is voor veel Nederlanders. Zuid-Amerika speelt ook een belangrijke rol in de populariteit. Er spreken 600 miljoen mensen Spaans als eerste taal in de wereld en maar 8% van die mensen komen uit Spanje, de rest is verspreid in Zuid-Amerika.

U bent verantwoordelijk voor het culturele programma binnen Instituto Cervantes, kunt u hier nog wat meer over vertellen?

In ons culturele programma werken wij altijd multidisciplinair, bijvoorbeeld kunst, muziek, film, literatuur, geschiedenis, tentoonstellingen van alles. Soms houden wij een thema aan. In deze periode is onze focus meer gericht op cyclisme in verband met la Vuelta.

Deel van de tentoonstelling voor la Vuelta Holanda

Waar kunnen geïnteresseerden jullie terugvinden?

Wij zitten aan het Domplein 9, tegenover kathedraal de Dom. Centraler kun je het niet vinden! We hebben ook een website, www.utrecht.cervantes.es/nl/. Hierop staat alle informatie over onze culturele evenementen en ook over de cursussen. En voor de geïnteresseerden van la Vuelta, wij bieden nu ook een speciale cursus Spaans waar technische woorden over het cyclisme aan bod komen.