De bewoners en het nieuwe voetgangersgebied

De bewoners en het nieuwe voetgangersgebied

Het voetgangersgebied en de venstertijden in de binnenstad zijn weer veranderd. Vanaf 1 augustus zijn  de straten de Hollandse Toren, Vlaamse Toren, Vredenburgkade, Rijnkade en Buurkerkhof toegevoegd aan het bestaande gebied. Hiernaast kunnen fietsers vanaf nu ook langer fietsen in de binnenstad, namelijk tot 12:00 uur en vanaf 18:00 uur.

Antwoorden op de vraag: ‘Rond welk dagdeel heeft u meestal last van deze drukte?’

Veiligheid en comfort, dat is waar de gemeenteraad naar heeft gekeken. ‘Het winkelgebied is op de drukste tijden te vol om voetgangers en fietsers samen het gebied op een goede manier te laten gebruiken’, geeft gemeente Utrecht aan. Daarom is er voor de verandering gekozen. De bewoners zijn het hier ook mee eens. Uit eigen onderzoek blijkt dat 60% van de bewoners in de binnenstad die last hebben van drukte, dit het meest ervaren in de

Antwoorden op de vraag: ‘Waar heeft u last van in het voetgangersgebied van de binnenstad?’

middag. Ook hebben zij het meest last van fietsers vergeleken met andere hinderpunten. Om de fietsers van de binnenstad tegemoet te komen hebben ze ervoor gekozen om de venstertijden te behouden, maar wel iets terug te dringen.

Toch zijn er wel bedenkingen over het besluit. ‘Bewoners gebruiken de fiets om ergens naar toe te gaan, bezoekers lopen. Het perken van de ruimte die ze kunnen fietsen zorgt er natuurlijk voor dat mensen het toch blijven proberen.’, Zegt Egbert Wesselink van Binnenstad030. Verschillende respondenten merken dat zij er ook last van hebben. ‘Ze denken meer aan de toeristen. Wij als bewoners zijn lastig. Het huis onderhouden wordt lastig gemaakt.’ Geeft een bewoner aan en ‘Fijn als in de stad gefietst mag worden en ik niet steeds hoef af te stappen.’

Wel hebben ze gekeken naar hoe de nieuwe maatregelen duidelijk bij de bewoners terecht komen. Naast duidelijke onderborden bij alle ingangen van het voetgangersgebied heeft de gemeente ook een communicatiecampagne uitgevoerd. Zo zijn er meer verkeersregelaars geplaatst aan de randen van het gebied en zijn de bewoners,

Een verkeersbord met nieuwe onderborden

ondernemers en bezoekers geïnformeerd over de veranderingen. ‘De aanpassingen op straat en de communicatiecampagne moeten gezamenlijk duidelijkheid bieden voor bezoekers en bewoners van de binnenstad en het gewenste gedrag ondersteunen.’ Je kan uit de verzamelde data uitmaken dat de inzet vanuit de gemeente heeft geholpen ten opzichte van de bewoners, wel is er nog ruimte voor verbetering. Egbert denkt dat het proberen fietsen door de binnenstad uiteindelijk wel slijt. ‘We hebben er nu twee doorheen zien fietsen, dat fietst niet lekker’.

De uitbreiding is gebaseerd op het voetgangersgebied wat ontstond door corona, in 2020. Het doel was dat mensen tijdens corona makkelijker 1,5 meter afstand konden houden. Dit beviel de gemeente Utrecht waardoor ze zelf ook reacties uit de stad hebben opgevraagd. Tot 5 december 2021 kon iedereen reageren op het voorstel, waar verschillende en tegengestelde reactie op kwamen. Uiteindelijk heeft een groot deel van de gemeenteraad gestemd voor het uitbreiden én permanent maken van het voetgangersgebied.

Al met al is het overgrote deel van de bewoners wel tevreden met de uitbreiding. Zo blijkt uit eigen data dat 66% positief is over de uitbreiding, 23% is neutraal en maar 10% negatief.

De data gebruikt is verzameld middels een MSForms enquête die is uitgezet om de bewoners van de binnenstad Utrecht te bereiken. Middels huis aan huis en het nextdoor platform zijn er 95 antwoorden binnengekomen waarvan 77 respondenten in de binnenstad wonen. Van oktober 2022 en december 2022 hebben de respondenten gereageerd en alleen de data van de 77 binnenstad bewoners zijn gebruikt ter visualisatie. De antwoorden zijn bij elkaar gezet en zo in cirkel- en staafdiagrammen verwerkt, om het zo overzichtelijk mogelijk te maken.

Over de auteur