Minder vlees eten voor een betere wereld

Het eten van dieren, het is iets wat veel mensen doen. 21,8% procent van onze maatschappij is vegetariër en 1% procent van onze maatschappij is veganist. De vegetarische levenswijze staat voor het niet willen consumeren van vlees en de veganistische levenswijze gaat één stap verder. De veganist consumeert het liefst (geen of niet) helemaal geen dierlijke producten. Denk aan dierlijke melkproducten en gelatine.

1 oktober is het de wereldwijde dag van het vegetarisme, ook wel de dag van de vegetariër genoemd. Deze dag is om aandacht te vragen voor het niet consumeren van vlees. De maand oktober is dan ook de awareness maand voor het minder tot niet consumeren van dierlijke producten. De maand sluit af op 1 november met de dag van het veganisme.

Voor het belang van onze aarde en in het belang van onze eigen gezondheid is het belangrijk dat wij minder dierlijke producten gaan consumeren. Dit is één van de punten waar de Nederlandse voor veganisme achter staat. “Ons doel is om een zo veganistische wereld te helpen creëren. Een wereld waar dieren ook een goed leven kunnen hebben.” zegt Emile Dingemans, voorzitter van de Nederlandse vereniging voor veganisme. Deze organisatie heeft, naast veel andere nationale en internationale organisaties via hun website hulpmiddelen, zoals onder andere hun tools om de vegetarisch of veganistische levenswijze aan te gaan. Zo heeft de Nederlandse vereniging voor veganisme de 30-daagse vegan challenge. Hierbij krijg je een maand lang dagelijks mails met de beste recepten en tips om zo veganistisch mogelijk te leven.