Anne Frank Stichting zet zich in voor tolerantie met lancering nieuwe app

De Anne Frank Stichting lanceerde deze week, op UNESCO International Day for Tolerance, de app The Bookcase for Tolerance. Een app die het verhaal vertelt van Anne Frank en van vier jongvolwassenen die vandaag de dag te maken hebben met antisemitisme, racisme en discriminatie in de Nederlandse samenleving. De laatste jaren stijgt het aantal meldingen van discriminatie en antisemitische incidenten. Onder het motto #DontHateEducate wil de Anne Frank Stichting intolerantie en discriminatie met hulp van persoonlijke verhalen tegengaan.

In The Bookcase for Tolerance app kun je in Augmented Reality, oftewel in 3D, de slaapkamer van Anne Frank en die van Dalit, Mees, Kuei en Majd doorlopen en bekijken. Dalit heeft in het dagelijks leven te maken met antisemitisme. Mees wordt als transgender niet altijd geaccepteerd voor wie hij is als persoon. Kuei wordt gediscrimineerd om haar donkere huidskleur. En Majd loopt als vluchteling in Nederland tegen vooroordelen aan. Zij nemen je mee in dagelijkse leven en vertellen over hun leven, strubbelingen en hun blik op de toekomst terwijl ze een kijkje in hun slaapkamer geven.

De Canadese acteur Elliot Page, die zich als transgender persoon vaker uitspreekt voor meer acceptatie en tolerantie, werkte mee aan het project van de Anne Frank stichting. Hij sprak de voice-over van de trailer in voor deze nieuwe app. Anne Franks kamer is met de app voor het allereerst in Augmented Reality te zien. De verhalen en de video’s zijn volledig Engelstalig om de app voor mensen wereldwijd toegankelijk te maken. The Bookcase for Tolerance is vanaf vandaag beschikbaar voor iOS in de App Store en voor Android in de Google Play Store.

Groeiende intolerantie

De Anne Frank Stichting brengt Anne Franks levensverhaal en haar werk wereldwijd onder de aandacht. Dit doen ze mede door het onder de aandacht brengen van de gevaren van antisemitisme, racisme, discriminatie en het belang van vrijheid, gelijke rechten en democratie. In 2021 is dit vandaag de dag nog steeds nog onderwerpen die bespreekbaar moeten worden gemaakt. Zo registreerde de politie in 2020 ongeveer 12 procent meer discriminatie-incidenten in Nederland ten opzichte van het jaar ervoor blijkt uit het rapport Discriminatiecijfers in 2020. Dit komt doordat dat steeds meer mensen de moed krijgen om wat ze wordt aangedaan te melden bij de politie.

Het verhaal van Dalit Lymor

Dalit Lymor (28) is een Illustrator, artist en joodse feminist. Naar aanleiding van Dalit haar bijdrage aan de tentoonstelling ‘Zijn joden wit?’ Heeft het Anne Frank Huis haar benaderd en gevraagd of ze een bijdrage wilde leveren aan het project. Dalit probeert met haar kunst te tonen hoe zij in haar dagelijkse te maken heeft met Antisemitisme.

‘‘Ik krijg niet persé dagelijks te maken met antisemitisme, maar ik word er wel veel mee geconfronteerd. Dat komt in verschillende situaties aan de orde, bijvoorbeeld in sociale/persoonlijke situaties, wanneer ik iemand ontmoet en ik mij voorstel, mijn naam is een niet Nederlands klinkende naam en dat wekt in sommige gevallen veel vragen op, wat kan lijden tot negativiteit wanneer mijn joodse afkomst kenbaar wordt. Maar sociale media, traditionele media en de politiek spelen hier zeker een rol in, denk maar aan Thierry Baudet die corona vergelijkt met de holocaust of beweerd dat ‘ iedereen toch wel een beetje antisemiet is.’ Waarin hij antisemitisme normaliseert. Maar ook binnen links Nederland, wanneer een politieke partij  zoals Bij1, weigert het Amsterdams akkoord tegen antisemitisme te tekenen of ‘We reclaim our pride’ die zich als inclusieve organisatie zich exclusief uit over het Israëlisch/Palestijns conflict, moeten we ons afvragen waardoor dat komt? En hoe heeft dat invloed op de joodse gemeenschap?

Uiteindelijk hoop ik meer een dialoog te starten en mensen meer na te laten denken over hetgeen wat ze eigenlijk zeggen. Ik denk zeker dat in deze tijd, waarin er een massaproductie is aan verschillende media dat we scherp moeten blijven op de informatie die we consumeren. Door juiste informatie en educatie over joodse mensen te bieden, over wat joods zijn inhoud, hoop ik op die manier veel van die vooroordelen uit de wereld te helpen.”