Fast fashion slecht voor milieu, makkelijke overstap naar slow fashion

Er is een fast fashion (snelle mode) industrie. Ze produceren zeer goedkope kleding met een ultrahoge snelheid en creëren een hype op sociale media. Online winkels maar ook fysieke kledingwinkels veroorzaken in een alarmerend tempo voor milieuvervuiling. Maar het hoeft niet zo te zijn. Maar toch blijven we met z’n alle zoveel mogelijkheid fast fashion kleding winkelen.

Fast fashion is dé manier om zo goedkoop en zo snel mogelijk kleding in de winkels te krijgen. Door de vele wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen. Omdat niet de kwaliteit, maar de kwantiteit ertoe doet wordt alles zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Daardoor kun je blijven shoppen zonder er veel geld aan uit te geven. Maar je kunt vast wel raden dat er iemand anders wél voor jouw H&M’etje betaalt.

We moeten milieubewuster worden

Jos Cozijnsen van climate neutral group laat weten dat het nog steeds niet goed gaan in de kledingindustrie. Fast fashion is in het dagelijks gebruik nog steeds niet weg te denken. Voor 5 euro een T-shirt bij de Primark halen is toch nog steeds voor veel mensen wat makkelijker dan veel meer geld aan kleding uit te geven.

Slow fashion is makkelijk

Marjolein Elisabeth in ‘t Veld is eigenaar van het bedrijf Marjolein Elisabeth. Haar bedrijf verkoopt kleding dat op een slow fashion manier geproduceerd wordt. Deze ontwerpt ze zelf ook. ”Toen ben ik op naailes gegaan, sinds ik geen achtergrond had in de mode. Hier hebben ze mij geleerd om mijn ideeën op papier te zetten. Ik merkte dat als ik iets leuk vond zoals die ene rok dat ik veel liever dan weer dezelfde haal, misschien dan in een net iets ander kleurtje dan dat ik weer heel iets anders moest zoeken. Door de fast fashion industrie is dit haast niet mogelijk.” Laat in ‘t Veld weten. Het is veel makkelijker dan het lijkt ondanks dat de grote winkelketens het ons moeilijk. Meer te weten komen over slow and fast fashion industrie? Luister de audioreportage gemaakt voor de POPcast: