25 meter meter blijft de afstand bij de abortus protesten in Haarlem

HAARLEM – De Haarlemse gemeenteraad ging op woensdagavond 17 februari in debat over de protesten die plaats vinden rondom de abortus Bloemenhovekliniek. Burgemeester Jos Wienen reageert geschokt over hoe een aantal van de raadsleden tegen zijn ideeën en werkwijze is. Hij ziet geen reden om het demonstratie–vak bij de Bloemenhovekliniek, waar de anti-abortusdemonstranten in moeten staan, verder te verplaatsen dan de 25 meter van de ingang die eerder besloten was.

Veel van de oppositiepartijen vinden dat Wienen te weinig medeleven laat zien ten opzichte van de vrouwen die de kliniek bezoeken. Volgens de oppositie maakt Wienen het de anti-abortusdemonstranten het te makkelijk. Een beeld waar de burgemeester het niet mee eens is.

De petitie

Voordat de raadsvergadering plaatsvond, was er op de Grote Markt een demonstratie op initiatief van Sterre Marrée. Zij vindt dat de anti-abortusdemonstranten op verdere afstand moeten komen te staan bij de kliniek. Dit vertelde ze aan NH-nieuws. Ze verzamelde met haar petitie ruim 1.100 handtekeningen en overhandigde die aan de burgemeester. Zij kreeg daarbij de steun van de oppositiepartijen. Ze probeerde met een motie af te dwingen dat de demonstranten op minstens 150 meter afstand van de kliniek zouden moeten blijven staan. Deze motie kwam er niet doorheen. Ook de motie van afkeuring en de motie van treurnis kregen geen meerderheid in de raad. De moties kregen allemaal maar 9 stemmen voor van het totaal aantal stemmen. De rest van de 28 stemmen waren tegen. Raadslid Meryem Cimen van de D66 vroeg zich hard op af of Wienen zijn eigen levensovertuiging niet zijn besluitvorming zal hebben beïnvloed. Hier reageerde hij geïrriteerd op. “Ik herken mij totaal niet in het geschetste beeld. Iedere suggestie dat ik meer voel voor het recht op demonstratie dan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, wijs ik van de hand”.

Handhaving bij protesten

Ondanks de nieuwe maatregel worden bezoekers van de kliniek nog steeds geconfronteerd met demonstranten. De raadsleden wezen burgemeester Wienen hierop. Wienen zei daarop dat de directie van de kliniek ‘tevreden’ is met de oplossing. Terwijl Rob Benschop, directie van de Bloemenhovekliniek eerder bij NH-nieuws liet weten dat ze niet tegen protesteren zijn, maar het liefste niet voor hun deur. Volgens Wienen zouden ze de cliënten via de site of persoonlijk duidelijk maken welke route ze het beste kunnen nemen om de demonstratie te vermijden. ‘’Intimideren is niet protesteren.’’ laten veel van de raadsleden weten als het hun beurt is om te spreken. Wat uiteindelijk wel de hele boodschap was van het hele debat.

De komende maanden gaat er gehandhaafd worden op het gedrag van de anti-abortusdemonstranten. Zowel op hen maar ook op de portesten tegen de anti-abortusdemonstranten. Dit omdat zij ook een vak krijgen op 25 meter afstand van de kliniek. Er werd geopperd om hier ook ‘mystery guests’ voor in te gaan zetten. Dit omdat de demonstranten vaak rustiger aan doen als er herkenbare handhavers aanwezig zijn. Jasper Drost van GroenLinks liet weten dat als er nog meer problemen bij de demonstraties ontstaan, dat ze meteen gestopt moeten worden. Dit in het belang van de vrouwen, daar was iedereen het wel over eens.