FVD: ‘Terug naar het oude normaal!’

VEENENDAAL: Van de zomer weer lekker zweten op een festival. Het oude normaal zoals FvD dat gisteren in Veenendaal op campagne predikte. De sfeer was gemoedelijk, met de eerste februari zonnestralen gaf het een beetje het gevoel van een festival. Met de ‘’vrijheidskaravaan’’ trekt de partij door het land heen om naar eigen zeggen op 17 maart Nederland terug te brengen naar het oude normaal.

Zoals in campagnetijd van hem verwacht mag worden neemt Baudet ook in Veenendaal geen blad voor de mond, hij vertelt dat we gegijzeld worden door het RIVM en dat als we geen actie ondernemen dit het nieuwe normaal wordt, inclusief het afstand houden en de mondkapjes. Het publiek jubelt luid wanneer Baudet oproept tot vrijheid en het op te staan tegen de regering. Toch is er tijdens de hele bijeenkomst duidelijk rekening gehouden met de coronamaatregelen. Zo staan op het grasveld groene strepen gespoten die de 1,5 meter aangeven en uit de microfoon klinkt de boodschap om afstand te houden. De politie en beveiliging spreekt mensen aan als het fout gaat. Anders zou volgens Baudet zulk soort manifestaties niet meer door kunnen gaan.

Bekende namen

Behalve Baudet spreken er nog meer kopstukken van de partij. Zo sprak Ralf Dekker, nummer negen op de kandidaten lijst, ook de menigte toe. Hij stelt dat we te veel blindvaren op de mening van experts. Dekker: ‘’We vertrouwen als maatschappij te veel op experts, terwijl zij op een steeds kleiner stukje postzegel kijken en de rest er omheen vergeten.’’

Dekker spreekt over het oprichten van eigen scholen en het schrijven van eigen boeken. Terwijl in het publiek stroopwafels worden uitgedeeld genieten mensen daarnaast van hun eigen hapjes en drankjes.

Ter introductie van de jongeren vereniging vertelt Baudet dat de JFvD de meest diverse, inclusieve en vrijdenkende jongeren partij is. Met in zijn achterhoofd het schandaal rond de racistische appjes in de appgroepen van de jongerenvereniging eerder dit jaar. Namens de jongeren van de partij spreek Robin de Keijzer de menigte toe. De Keijzer spreekt over het organiseren van een festival en dat deze zomer alle festivals gewoon door zullen gaan als je op FvD stemt. Het oude normaal volgens Robin Keijzer: zweten op een festival deze zomer. Haar jeugdige aanhang in het publiek kan het duidelijk niet snel genoeg aan.

Publiek

Na de toespraken is er ruimte voor vragen. Een van de vrijwilligers van Forum loopt met een microfoon door de menigte heen. Mensen zijn benieuwd naar hoe Forum ervoor gaat zorgen dat de verkiezingen niet worden gemanipuleerd. Baudet reageerde hierop met dat iedereen de stemmen moet controleren en foto’s moet maken van hun uitgebrachte stem.

Daarnaast kwam een drugstest ter sprake voor in de Tweede Kamer zodat beslissingen niet onder invloed genomen worden. Op de vraag wat gaat u als eerste doen als u de grootste bent was het antwoord luid en duidelijk. Stop de lockdown en voer een bindend referendum in.

We kijken uit naar je reactie, laat ‘m achter onderaan de post. Je reactie verschijnt na goedkeuring door de SvJ Live redactie.