POLITIEKE PARTIJEN AAN DE HAND VAN CIJFERS: FVD MET MOEITE RICHTING VERKIEZINGEN

Grafiek door: Samuel Groenewoud

De partij bestaat nog maar vijf jaar, maar heeft al grote hoogtepunten en diepe dalen gekend. De man die zei dat hij nooit de politiek in wilde, Thierry Baudet, wist binnen korte tijd vele mensen aan hem te binden. Toch met de eindstreep in zicht lijkt de partij weer op dezelfde hoogte als vier jaar geleden te zitten.

Baudet

In 2015 begon Baudet de denktank Forum voor Democratie. Samen met Jan Roos zette hij zich in voor het Oekraïne referendum. Het referendum werd gehouden en 60% was net als Baudet tegen het EU-Associatieverdrag. Toen het verdrag er toch kwam, besloot Baudet de denktank om te toveren tot politieke partij. En zo kwam het dat Forum voor Democratie vanaf 22 september 2016 een politieke partij is.

Verkiezingen 2017

Bij de vorige verkiezingen wist de toen nog geen jaar oude partij twee zetels te behalen. De zetels werden ingenomen door Baudet en Theo Hiddema. Vanuit de kamer groeide de populariteit van de partij. Dit was te zien bij de provinciale staten verkiezingen in 2019. Forum voor Democratie werd de grootste partij. Dit leverde de partij ineens 12 zetels in de eerste kamer op.

Appjes

Al geruime tijd komt het ene na het andere racistische appgesprek van Forum naar buiten. Eerst ging het nog om de jongeren partij, later ging het ook om appgroepen waar Baudet zelf in zat. Het leidde tot een splitsing van de partij. Joost Eerdmans en Annabel Nanninga stapten op. Zij richtten samen de partij JA21 op. Een partij die nu op twee zetels in de peiling staat. Mochten ze die twee zetels behalen, hebben ze drie maanden minder nodig gehad om twee zetels te behalen. Baudet en Freek Jansen, voorzitter van de jongerenafdeling van de FvD, voelden zich niet verplicht om excuses aan te bieden na de extreem racistische appjes. Ze gaven de media, het partijkartel en de mensen die niet meer tegen humor kunnen de schuld.

De PVV

Een grote concurrent van de FvD is de PVV. Beide partijen hebben ongeveer dezelfde doelgroep. Wat wel opvalt is dat de doelgroep van de FvD vaak jonger en hoger opgeleid is ten opzichte van de PVV. Met alle ophef rondom de racistische appjes zijn aanhangers van Forum overgestapt naar de PVV. Of beter gezegd weer terug bij de PVV. Nieuwe Forum stemmers die niet meer op Forum willen stemmen zijn vooral overgestapt op de nieuwe partij JA21.

Corona

De FvD neemt een uitgesproken standpunt in met betrekking tot corona. Nederland moet weer open volgens de partij, want corona is niet zo erg als geclaimd wordt. De overheid gebruikt corona om mensen bang te maken en in haar greep te houden. De FvD heeft al meerdere keren bewezen foutieve informatie verspreid. Een van de belangrijkste standpunten van de FvD richting de verkiezingen gaat over corona.

Meeregeren?

Het is uitgesloten dat Forum mee kan gaan regeren, wat de verkiezingsuitslag ook wordt. Meerdere partijen hebben Forum al uitgesloten, waardoor ze nooit een meerderheidskabinet kunnen vormen.