Back to the beat

Bas aan het drummen

Wat begon als een leuk potje voetbal eindigde helaas in een jarenlange blessure.

Op 25 maart 2023 speelt de 17-jarige Bas de Valk een thuiswedstrijd op zijn voetbalclub S.K.N.W.K met zijn JO-19 team. De eerste helft van de wedstrijd zat hij op de bank, wat niet vaak voor kwam, want normaal speelde hij een hele wedstrijd. Na de rust kwam hij erin, maar na een paar minuten ging het fout. Bas liep een gescheurde binnenband en voorste kruisband op in zijn knie.

De keuze tussen een operatie of geen operatie was voor Bas snel gemaakt. Als hij ooit nog wilde voetballen, moest hij geopereerd worden en dit ging hij dan ook doen. In Nederland is er na de operatie een chronische indicatie. Vanaf de operatie heeft de patiënt dan een jaar lang recht op gratis fysiotherapie uit de basisverzekering. Deze fysiotherapie pakt Bas dan ook met beide handen aan om zo snel mogelijk weer te voetballen en te drummen. Dit gaat alleen niet zonder slag of stoot.

In onderstaande documentaire blikt hij terug op de periode rondom de operatie, kijkt hij naar het heden, waar hij zijn hobby’s drummen en voetballen niet meer kan en heeft hij het over de opbouw van zijn herstel in de toekomst.

Lisa de Valk

Mijn naam is Lisa de Valk, 19 jaar en ik ben tweedejaars student journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik zit op dit moment op kamers in Nieuwegein, maar kom oorspronkelijk uit Nieuwerkerk, een klein dorpje in Zeeland. Een grote stap heb ik moeten maken om uit mijn veilige thuishaven te vertrekken en zo de wijde wereld in te gaan. Ik vind het heel inspirerend dat er zo veel verschillende mensen zijn met ieder hun eigen verhaal en ik ben hier vaak erg nieuwsgierig naar. In de journalistiek mag ik deze verhalen omzetten tot producties, wat de studie voor mij zo leuk maakt. Het leven voor en achter de schermen spreekt bij beide aan, ik vind het leuk om dingen te regelen, en mijn eigen ambities liggen bij theater, sport en het sociale leven. Het idee om mensen te interviewen en deze verhalen op de weg terug naar huis achter mijn laptopje uit te werken, vind ik fantastisch. Een Zeeuws meisje op zoek naar avontuur :)