Ieder jaar ongelukken met praalwagens

Foto: Sil Moison

Het begin van de lente wordt ieder jaar mooi ingewijd door een optocht met praalwagens versierd met bloemen, de bloemencorso. Deze wagens worden door verschillende verenigingen in elkaar gezet en ‘gestoken’. Maar ook de carnaval, die al wat maanden eerder van start gaat in Nederland, maakt gebruik van verschillende praalwagens tijdens de optocht. Naast dat ze vaak indrukwekkend kunnen zijn, komen er ook ieder jaar gevaren bij kijken.

Zo is er op 11 februari dit jaar een carnavalswagen geraakt door een trein in Berghem en is er tijdens werkzaamheden aan een carnavalswagen op 17 februari een man omgekomen in Venlo. In deze datavisualisatie wordt er uitleg gegeven over hoe vaak ongelukken met praalwagens voorkomen, waar dit gebeurt en hoeveel slachtoffers er betrokken zijn.

Hierboven zijn alle ongelukken tussen 2015 en vandaag de dag vastgelegd. Er is te zien dat er ieder jaar, behalve 2021, minstens één ongeluk gebeurd is met een praalwagen. Dat er in 2021 geen ongeluk is gebeurd, komt door COVID. Hierdoor konden er geen grote evenementen georganiseerd worden, zoals een praalwagenoptocht.

Henk de Jong, veiligheidscoördinator van de bloemencorso in de Bollenstreek vertelt dat er aan het organiseren van zo’n groot evenement met dit formaat praalwagens veel voorafgaat, “Als eerste moeten wij een aanvraag doen bij de gemeenten. Dan hebben wij de route al uitgekozen en alle veiligheidsregels in acht genomen. Ook moeten wij aangeven hoe groot de wagens worden die door de verenigingen gemaakt worden.”

Hoewel alle regels gevolgd worden, zit een ongeluk vaak in een klein hoekje.

Te zien in de taartdiagram is dat, de grootste oorzaak van ongelukken met praalwagens is dat mensen van de wagen vallen. Ook De Jong heeft daar een verklaring voor: “Bij carnavalswagens zitten meer dan vijfentwintig bier zuipende types op de kar, die met kogelharde muziek staan te springen en te dansen. Dan vind ik het niet gek dat daar ongelukken gebeuren. Bij ons mogen er wel mensen op de kar staan, alleen moeten die ten alle tijden genoeg ruimte hebben om te zitten.”

Hoewel het bij de corso in de Bollenstreek al ruim zeventig edities goed gaat, blijven ze ieder jaar goed opletten en scherpen zij de plannen aan. “We leren ook zeker van voorgaande ongelukken. We nemen al die evaluaties mee in het plannen van het aankomende jaar”, vertelt De Jong

Op de kaart is te zien dat niet alleen de carnavalsoptochten zorgen voor ongelukken, eveneens kampioenswagens die vaak zonder vergunningen de weg op trekken veroorzaken leed. Ook bij het bloemencorso in Lichtenvoorde vorig jaar, vielen er vier gewonden toen een staart van een reptielenwagen viel.

Dataverantwoording

De data die gebruikt is voor deze visualisaties is verstrekt via eigen onderzoek. Alle ongelukken zijn geverifieerd door nieuwssites en spelen zich uitsluitend in Nederland af. Ook is er een duidelijke definitie gebruikt voor het woord praalwagens, dit bevat namelijk alleen carnvalswagens, corsowagens en kampioenswagens.

Floortje Hoogkamer

Floortje Hoogkamer, beginnende journalist en een spring-in-'t-veld. Vanaf jongs af aan is ze al nieuwsgierig naar wat de wereld haar te bieden heeft. Ze hoopt dat haar verhalen mensen aan het denken gaan zetten. "Het maakt niet uit welke gebeurtenis je beleeft, alleen hoe je er op reageert!"