Spaanse competitie ‘trainerskerkhof’ van Europa

“Busquets staat te slapen. Goed gekapt. Pique met zijn snelheid, glijdt daar door en kan ‘El Tigre’ niet houden maar wie wel? Rayo Vallecano wint voor het eerst sinds 7 december 2002 van Barcelona. Toen was het Jorge Azkoitia, een Bask notabene, die het enige doelpunt maakte. Vorige week verloor Koeman al van Real Madrid en heeft met dit verlies, zes wedstrijden op rij in Madrid verloren”, zo becommentarieerde Sierd de Vos de 1-0 verliespartij van FC Barcelona op Rayo Vallecano. Het was voor het bestuur genoeg reden om Koeman de deur te wijzen.

Dat Ronald Koeman na de tegenvallende resultaten de afgelopen weken is ontslagen bij FC Barcelona, dat in de Spaanse competitie voetbalt, is niet zo gek. In Duitsland, waar de Nederlandse van Bommel tot verkort trainer was, wordt men relatief ‘snel’ weggestuurd als trainer, maar in absolute aantallen spant Spanje toch echt de kroon. Daar werden in de afgelopen vijf seizoenen maar liefst 10,8 trainers per seizoen ontslagen. Dat betekent dat om de vier speelronden, minimaal één club van trainer wisselt. Dat blijkt uit cijfers van transermarkt.nl. Het inmense verschil tussen Nederland en Spanje valt volgens oud-voetballer Youri Mulder makkelijk uit te leggen. “In Nederland zijn we toch wat nuchterder. Ook hebben we wat meer vertrouwen in het proces. In Spanje wordt toch vooral naar resultaat gekeken. Als je nu kijkt naar hoe Art Langeler presteert bij PEC, die had in Spanje al ontslagen geweest.”

Die uitspraak van Mulder wordt bevestigd door de statistieken. In Nederland mag een trainer gemiddeld 0,88 punt per wedstrijd halen voordat hij ontslagen wordt. In Spanje is dat 1,03. Ronald Koeman is de vijfde Nederlandse trainer in de geschiedenis van FC Barcelona. Rinus Michels, Johan Cruyff, Frank Rijkaard en Louis van Gaal gingen hem al voor. Zoals je op de grafiek ziet, staan Nederlanders, samen met Argentijnen en Engelsen, naast Spanjaarden zelf, het vaakst aan het roer bij de Catalaanse club.

Volgens Marco van Basten gaat het ontslag van Koeman niks veranderen bij FC Barcelona. Volgens de oud-spits van Ajax en AC Milan is het niet meer dan logisch dat Koeman niet constant wist te presteren, gezien het vertrek van veel sterkhouders als Lionel Messi en Luis Suarez, betoogt hij bij Rondo Youri Mulder is het daarmee eens. “De directeur van Barcelona had Koeman al niet hoog op de lijst staan. De resultaten zijn absoluut de aanleiding voor het ontslag. Als je alles wint geef je de directie geen rede om je te ontslaan. Koeman heeft ook gewoon heel veel pech met het feit dat Lionel Messi is vertrokken.” Daarnaast beweert van Basten bij het voetbalpraatprogramma Rondo dat buitenlandse trainers veel minder krediet krijgen van het bestuur dan Spaanse trainers. Bij dezelfde resultaten krijgen buitenlandse trainers eerder de deur gewezen dan trainers afkomstig uit Spanje.

Die uitspraak van Van Basten lijkt niet helemaal te kloppen. De buitenlandse trainers haalden deze eeuw ook veel minder punten per wedstrijd dan de Spaanse trainers, logisch dat Spaanse trainers gemiddeld langer mogen aanblijven dan buitenlandse (32 om 21 speelrondes) dus of het aan de afkomst van de trainer ligt, valt te betwijfelen.