Aantal dak-thuislozen variatie sinds 2017

Volgens de Gemeente Zwolle ben je dakloos als je geen vaste woon- of verblijfplaats hebt. Je hebt dat geen adres om te wonen of te logeren. Je bent thuisloos als je steeds wisselt van onderdak of woonplaats. Vaak staat diegene dan wel ingeschreven in het bevolkingsregister, maar dit is vaak het adres van een vriend of familielid.

De precieze reden dat er onder jongeren minder daklozen zijn is nog niet onderzocht. Wel zijn er verschillende campagnes opgezet om (jongeren) daklozen te helpen. In 2019 was er bijvoorbeeld ‘het actieprogramma voor dak- en thuislozen jongeren 2019-2021’. Dit is opgesteld in 14 verschillende gemeentes. Het kan zijn dat deze campagnes gezorgd hebben voor de vermindering onder jongeren. ‘Een (t)huis, een toekomst’ volgde een jaar later. Zei streven naar wonen met of zonder begeleiding mogelijk te maken. Beide campagnes hadden als doel het dak- en thuislozen aantal terug te dringen voor 2021. (Monitor-dak-en-thuisloosheid.pdf)

Dak- en thuislozen van 2017 tot 2021

Verwacht wordt dat door corona er meer dak- en thuislozen komen. Dit zijn dan vooral “economische daklozen” die ook in de leeftijd 27 tot 50 vallen. Doordat ze door bijvoorbeeld corona hun baan verliezen en zo op straat belanden. Dit is niet de reden van de stijging die er tot nu toe was, maar zorgt mogelijk wel voor een nog grotere stijging volgens NPO-radio 1.

Tijdens de coronacrisis opende de gemeente Amsterdam 250 opvanglocaties om alle daklozen te kunnen opvangen. Veel mensen die recent hun huis waren verloren konden hier aankloppen. Volgens de branchevereniging maatschappelijke zorg zijn er in Nederland wel veel ‘onzichtbare daklozen’, zei worden niet meegenomen in de schattingen die gemaakt zijn. Dit zijn bijvoorbeeld volwassenen of jongeren die te maken hebben met huiselijk geweld. (Parool)

Kinno van Toorn (22), doet vrijwilligerswerk in de daklozen opvang BOKA. “Ik merk dat ik coronatijd er inderdaad nog meer daklozen van die leeftijd zijn binnen gekomen. Ik vraag niet naar de situatie van cliënten als ze binnenkomen, maar sommige beginnen er zelf over en vinden het fijn hun hard te luchten. Ik treed natuurlijk ook niet specifiek in detail, maar ik merk ook dat er in deze tijd meer cliënten zijn die dakloos zijn geworden door corona in deze leeftijdsgroep”.

Kinno vindt het heftig om te zien dat de pandemie zoveel invloed heeft hierop. “We wisten natuurlijk al door cijfers van het CBS dat er al een langere tijd een stijging is in deze leeftijdsgroep, maar ik ben bang dat die het komende jaar door blijft zetten”.

“Ik hoop natuurlijk dat er in de toekomst een flinke daling komt van alle dak- en thuislozen door verschillende campagnes. Ook het programma van Beau van Erven Dorens vond ik prachtig, dit laat zien dat hulp echt kan helpen voor mensen om hun leven te beteren. Ik denk dat als er steeds meer van dit soort initiatieven komen, niet alleen in grote steden, maar ook in kleine gemeentes, deze daling er zeker kan komen ”, vertelt ze.