Een kleine blik op de Toekomst van de muziekcultuur van Utrecht.

Van het Utrechts conservatorium tot aan Tivoli Vredenburg. In Utrecht is veel te beleven op het gebied van muziek en cultuur. Utrecht ziet het als maatschappelijk bindmiddel. Te zien aan de culturele stoomtrein die langzaam maar zeker op gang komt sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen.

Tivoli Vredenburg

Het eerste wat je op zal vallen als je in Utrecht aan komt is het grote gebouw van Tivoli Vredenburg. Op 21 juni 2014 opent Tivoli zoals we hem nu kennen, zijn deuren. De zes zalen en vele extra ruimtes die Tivoli biedt zullen bijdragen aan wel 70 procent van de muziekcultuur in Utrecht. Dit als je kijkt naar de capaciteit van de zalen, hoeveelheid bezoekers Tivoli trekt en hoeveel concerten er jaarlijks plaatsvinden. Ook de stadsopera ter ere van het 900 jarige bestaan van Utrecht in 2022 zal in Tivoli plaatsvinden. Op het gebied van Jazz en Pop zijn er in Utrecht volgens de gegevens van Atlas voor Gemeenten 2015 per 1000 inwoners meer Jazz en popconcerten. ‘’We zien dat ook na er in Utrecht veel animo voor is en dat het aantal bezoekers die zelf uit Utrecht komen, hoog is’’ verteld Eva Huisman, Corporate Marketing van Tivoli Vredenburg.  De nieuwe subsidieverdeling van Utrecht bevestigd de grote invloed van Tivoli in de cijfers. Van de in totaal 44 miljoen euro die vrij gemaakt is voor de Culturele sector, gaat er meer dan 10 miljoen naar Tivoli. Het centraal museum van Utrecht staat op nummer twee met 7,7 miljoen euro.

Ook voor Jazz en popmuziek is Tivoli een uitkomst. Ze bieden de meeste plekken met de Ronda, Pandora en Cloud 9 zaal. Waarbij de Pandora zaal vaak het uitgaansgebied kleurt en popmuziek gedraaid wordt, zijn de zalen Ronda en Cloud 9 met minder plekken voor Jazz muziek.

Subsidie voor het bouwen van een studio

Op het gebied van Jazz en pop zijn wel genoeg zalen en plekken om op te treden voor muzikanten, maar wat Utrecht nog mist is een plek om de muziek op te nemen. Daarom is Utrecht met een initiatief gekomen om muzikale ondernemers te subsidiëren bij de bouw van een eigen muziekstudio. Het initiatief moet ervoor zorgen dat muzikanten in Utrecht zich geroepen voelen kwalitatief goede opnameplekken te creëren en zo. ‘’Hier zijn er nu niet zoveel van’’ Verteld Jochem. Een Dj en producer in Utrecht. Vooral in Kanaleneiland, waar vrij veel muzikanten wonen, missen er muziekstudio’s. ‘’Dit initiatief zorgt ervoor dat er echte vaste muziekplaatsen komen, in plaats van geïmproviseerde studio’s in anti-kraak gebouwen.

Uitgangspunten Utrecht

De instellingen die de komende vier jaar ondersteund worden vanuit de cultuurnota hebben een bepaalde mate van zekerheid. Maar er zijn door de coronacrisis veel andere muziekinstellingen waarvan reserves geslonken zijn of volledig op zijn gegaan door de coronacrisis. Het is een uitdaging voor Utrecht om ervoor te zorgen dat kleinschalige muziekinstanties hier niet aan onderdoor gaan. Ze hopen onder andere met de subsidieregeling van muziekstudio’s meer oefenplekken te creëren voor dit soort kleinschalige initiatieven.

Claire Hartzuiker

Journaliste in opleiding. Sinds jongs af aan al bezig met het maken en bedenken van video's en verhalen. Maakt graag contact en altijd nieuwsgierig naar mooie of intrigerende verhalen die de rest van de wereld moet weten.