Een kast vol met kleren, is dat wel nodig?

Een kast vol met kleren, is dat wel nodig?

Loes Ansen en Roosmarie Ruigrok

Nieuwe kleding kun je overal en op elk moment kopen. Op basis van het onderzoek van de Dutch Clothing Mountain wordt gesteld dat er jaarlijks bijna achthonderd miljoen kledingstukken worden gekocht in Nederland, dat komt uit op gemiddeld 46 kledingstukken per inwoner per jaar. Hoe komt het dat we zoveel behoefte hebben aan nieuwe kleding en wat voor gevolgen heeft dit?

Tegenwoordig zijn er 52 kledingseizoenen in de fast fashion industrie, terwijl er maar vier seizoenen in een jaar zijn. Wekelijks wordt er een nieuwe collectie uitgebracht. Terwijl je net je nieuwe kleren hebt gekocht, hangt er weer een andere collectie in de winkel. Dit zorgt ervoor dat jij als consument vaker nieuwe kleding koopt en hier sneller op uitgekeken bent.

Bron: The Dutch Clothing Mountain

Online consumeren

De opkomst van het algoritme heeft ook een groot effect op online kleding kopen. Bij het algoritme wordt er gekeken naar de datageschiedenis van de online gebruiker. De kledingketens kunnen dan inzien wat voor kleding deze gebruiker eerder heeft gekocht, in welke maat en via welke websites. Op deze manier wordt er voorspelt wat de gebruiker interessant vindt en in de toekomst zal kopen. Deze kleding wordt dan eerder getoond op de pagina van de gebruiker.

Naast dat kledingconsumenten veel kleding online bestellen, wordt er ook veel kleding geretourneerd. De voornaamste reden dat mensen hun online gekochte kleding retourneren is omdat de kleding niet past zoals ze verwacht hadden. Daarnaast is er te veel keuze bij online kledingwinkels, hierdoor krijgen mensen eerder spijt van hun gemaakte keuze waardoor ze de kleding sneller retourneren.

Online kledingketens zorgen ervoor dat hun kleding altijd en overal verkrijgbaar is. Dit in combinatie met gratis bezorgen, leidt dit tot veel bestellingen die vervolgens geretourneerd worden. Wanneer de kledingketens de kleding terugontvangen van de kledingconsument, wordt deze vaak verbrand. Dit komt doordat het gedragen is en daarom gereinigd dient te worden voor nieuwe verkoop. Dit kost voor veel kledingketens meer geld dan de kleding te verbranden. Daarnaast kost het reinigen, opnieuw inpakken en opslaan veel tijd en ruimte. Tegen de tijd dat de kleding na controle en reiniging weer in het distributiecentrum terechtkomt, is er alweer een nieuwe kledingcollectie in de winkel.

Nieuwe initiatieven

Kledingketen H&M heeft dit jaar een flagship store geopend in Amsterdam waar mensen kleding kunnen huren. Hier kun je unieke kleding kopen die je normaliter maar één of meerdere keren zou dragen. Hiermee wil H&M hun steentje bijdragen in het verspillen van nieuwe kleding. Het overkoepelende bedrijf van H&M, namelijk H&M Group heeft afgelopen jaar in hun Sustainability Performance Report aangekondigd in 2040 een circulair bedrijf te willen zijn met een positieve impact op het milieu. Hiermee willen ze kleding maken die langer meegaat, zodat mensen minder snel nieuwe kleding hoeven te kopen. Daarnaast wordt deze kleding geproduceerd doormiddel van onverkochte en ingezamelde kleding. De merken die onder H&M group vallen zijn COS, Monki, Weekday, Cheap Monday en &Other Stories.

Andere grote kledingketens als Zara, Stradivarius doen er alles aan om het online passen te moderniseren. Door je eigen maten en voorkeuren door te geven, wordt er getoond welke kledingmaat het meest geschikt is. Hierdoor is de kans groter dat het kledingstuk past en ze het niet te hoeven retourneren.

Podcast

Roosmarie Ruigrok is founder van organisatie Clean & Unique en heeft al meer dan 35 jaar ervaring in de kledingindustrie. We gaan in gesprek over de huidige kledingindustrie en bespreken tips om op een duurzame manier kleding te kopen.

[embed]https://soundcloud.com/loes-ansen/podcast-clean-unique-mixdown/s-mJzVwxXIzhT?si=76375576f99a462989ed8f123870715e&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharinghttps://soundcloud.com/loes-ansen/podcast-clean-unique-mixdown/s-mJzVwxXIzhT?si=76375576f99a462989ed8f123870715e&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing[/embed]

Over de auteur

Loes Ansen

Loes Ansen (21) is een enthousiaste derdejaars studente aan de School voor Journalistiek. Naast haar passie voor filmen en editten, is schrijven ook iets wat ze met veel liefde doet. Met een brede interesse in cultuur, mode en lifestyle, weet ze altijd wel weer iets om het over te hebben. Wanneer Loes niet aan het werk is, kun je haar op verschillende plekken vinden, maar altijd omringt met gezellige mensen. Ze is te bereiken via loesansen [at] hotmail.com of op Linkedin https://www.linkedin.com/in/loesansen/.