Bioscopen weer open: “We hopen weer naar cijfers te kunnen gaan, van voor de coronaperiode”

Ze mogen weer! De cultuursector heeft er lang voor moeten vechten, maar na wekenlange sluiting, mogen ze sinds 26 januari, weer open. En daar hebben ze hard voor moeten strijden. Zo werd bijvoorbeeld de actie Theater Kapsalon in het leven geroepen. Theaters, poppodia en andere belanghebbenden in de cultuursector zouden dan hun gebouw omtoveren tot kapperszaak of schoonheidssalon. Dit om te protesteren tegen het, in hun ogen, scheve coronabeleid. Ook een aantal bioscopen in ons land deden aan deze actie mee.

Zo openden bijvoorbeeld de CineCity in Vlissingen en filmhuis Lux in Nijmegen hun deuren. Ook Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam was van plan om haar deuren te openen, maar besloten daar op het laatste moment toch vanaf te zien. Dit omdat de gemeente niet achter de actie stond en er ook tegen op zou treden.

Gulian Nolthenius, directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF), sprak van een geslaagde actie en dag. “Dit was een dag waarop veel bioscopen en theaters hun stemmen hebben kunnen laten horen.”

En dat is ook hard nodig, want het de afgelopen twee jaar niet goed gegaan met de bioscopen in ons land. Uit cijfers van de Boekmanstichting blijkt namelijk dat het aantal bioscoopbezoeken gehalveerd is ten opzichte van de jaren daarvoor. Terwijl een dagje naar de bioscoop gaan juist een stukje populairder wordt de laatste paar jaar. “Na het tijdperk van de DVD en de TV, werd de bioscoop weer een populair uitje in Nederland de afgelopen jaren. Dat vonden wij natuurlijk ook mooi om te zien”

Nolthenius verklaart die stijging voor de coronaperiode door te stellen dat bioscopen de afgelopen paar jaar veel hebben geïnvesteerd, om de beleefwereld van de bioscoop te vergroten. “Naar een bioscoop toe gaan, draait allang niet meer alleen om de film.”

Zo hebben bioscopen de afgelopen paar jaar veel geïnvesteerd in dingen als 4DX zalen (met bewegende stoelen en praktische effecten), beter beeld, beter geluid en natuurlijk randprogrammering. Zoals een mannen of vrouwenavond. Ook luxere stoelen zijn een graag gezien extraatje in de bioscoopzalen.

Als de coronaregels het toelaten, dan blijven de bioscopen voorlopig nog even open. Ook Nolthenius hoopt natuurlijk dat dit zo blijft. “Door corona hebben mensen al zoveel voor de kiezen gekregen. Een avondje of dagje uit is dan ook van absolute meerwaarde voor het algemene geluk van heel veel mensen. Zeker voor het geluk van veel van onze bezoekers.”

Na de magere jaren in 2020 en 2021, is Nolthenius wel hoopvol voor de rest van dit jaar. “We blijven als sector optimistisch en hebben volgens mij al meerdere malen aangetoond dat wij als sector gewoon veilig open kunnen. En wij hopen dan ook, als de overheid het toelaat,  in 2022 weer een beetje richting de bezoekersaantallen van voor de coronaperiode te komen.”